Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, december 10, 2005

Håll fötterna högt!

Äntligen är det fredag! Och det är inte utan att jag skulle önska att jämställdhetspolitiska utredningens ledamöter hade varit i mina skor (läs: ömma fötter) när de formulerade målet om kvinnor och mäns lika rättigheter till heltidsarbete och egen försörjning. Efter tre arbetsmöten och resor på kors och tvärs i Skåne skulle jag vid detta laget vara helt nöjd med att maken varit hemma hela dagen och tagit emot mig med martini, mjuka morgontofflor och middag. Jag lovar att jag inte skulle känt mig det minsta könsdiskriminerad av det. Jag förstår inte alltid Feministas inställning till jämställdhetspolitik. Ibland kan jag till och med känna att de bara ställer till det. Om jag nu skulle välja att arbeta deltid skulle det vara fel då? Bara för att Marita Ulvskog tycker det? Varför har hon tolkningsföreträde och inte jag? Är det demokrati? Sen kan man ju fundera på om jag är ekonomiskt osjälvständig om jag väjer att arbeta deltid. Vem har förresten bestämt att 40 timmars arbetsvecka är det ultimata? Ska jag tro det jag läser på Feministas hemsida så är jag per definition ekonomiskt osjälvständig. Men det beror väl mer på hur jag använder inkomsten än på hur mycket pengar jag har? I och för sig så kan jag känna mig fruktansvärt ekonomiskt osjälvständig när favoritbutiken fått in höstens nya italienska skinnväskor till det facila priset av 1 249 svenska kronor. Men är min köpkraft i det sammanhanget avhängigt av om jag har laglig rätt till heltid eller? Nej, om kvinnor ska känna sig ekonomiskt självständiga borde somliga nödvändiga varor istället ha mer marknadsanpassade priser. Som flicka fick jag i alla fall lära mig att det inte var inkomsternas storlek man blev rik av utan utgifternas omfattning. Så jag kan hålla med om utredningens nya övergripande förslag till jämställdhetsmål: Kvinnor och män skall ha samma makt att forma samhället och sina egna liv. Så det tänker jag göra och därför kommer garanterat mina trötta fötter att hållas högt i höjd med huvudet hela kvällen.