Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, december 10, 2005

Håll Göran kvar i bild!

Makttekniker finns det enligt teoretikerna fem, men efter att ha sett partiledardebattens första halvlek börjar jag undra om inte Göran Persson har lyckats använda något fler redan nu. Han är i alla fall fruktansvärt förfärad över vad Maud Olofsson säger. Sällan eller aldrig har jag sett en så orolig man som han! Snälla ni som finns i tevestudion - ge honom något lugnande. Han uppvisar fler nervösa symptom än en tonårspojke vid första daten. Bäst betyg får Fredrik Reinfeldt som uppträder som en sann statsman; med trovärdighet och ett språk som vem som helst kan förstå. Extra plus för stilig klädsel. Vilket delas med Maud - som är fantastiskt tjusig. Göran Perssons oro bidrar till att jag inte kan sätta någon som helst tilltro till vad han säger. Han beter sig som en av mina pojkar när han var i tvåårsåldern - nervös och kissnödig. Lars Ohly befinner sig i en annan värld - vilket är helt väntat; en kommunist med så hög lön vet väl inte vad han ska säga om vad han själv tycker eller vill utan måste givetvis uppehålla sig vid vad andra gör och inte gör. Nu är det dags att fortsätta titta. Hoppas Lars Adaktusson kan hålla Göran Persson kvar i bild eller åtminstone i studion. Heja Maud! Jag håller på dig!