Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, december 10, 2005

Härskar-Göran

Idag har jag varit i Malmö på arbetsgruppsmöte och på Centralen plockade jag till mig en Metro, eftersom de hade en speciell Metro Öresund-bilaga idag och därmed har bäring på mitt arbete. Läste på bussen och hittade en artikel med rubriken "Så bemöter du härskar-Göran", med underrubrik "Tipsen om du råkar hamna i Maud Olofssons läge". Intressant med de olika tematan: 1) Vända ryggen till, 2) Avbryta, 3) Le nedlåtande. Men hur många tips jag än läser så räcker de ändå inte till när man blir utsatt för något. Då och nu så blir jag tyst och känner hur flätorna växer ut. Har ni några bra tips på hur man hanterar män som har tagit härskar-masken på? Hur gör man till exempel med idéer som du delat med dig av och som sedan helt plötsligt paktereras och presenteras i annat papper av en man? Jag kommer ihåg min kära vän Syster som berättade om detta för mer än tjugo år sedan. Då trodde jag inte riktigt på hennes upplevelser av ett långt liv som ensam kvinna bland en hög manliga politikerpingviner, men nu vet jag att hon hade fog för sina tankar. Dock har jag för länge sedan glömt hennes goda råd...