Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, januari 08, 2006

Tabloidchock i kolossalformat

På Nordvästra Skånes Tidningar råder fullständigt kaos. Måste vara en tabloidchock i kolosalformat dom drabbats av! Värst tabloidchockad av alla tycks kulturchefen Gunnar Bergdahl - som normalt går under namnet "fyrtitalistgubben med hatten" - eftersom det är det man kommer ihåg. Namn och titlar och bylines är det mest journalister som noterar, en sak som jag lärt mig då jag själv var krönikör på denna tidnings ledarsida. Det var mest folk som kände mig och journalister som såg den tjusiga bylinen med mitt foto. Nåväl, det är som vanligt i mediavärlden - alla nyheter som rör media själva på ett eller annat sätt blir väldigt stora nyheter. Och nu är nyheten i HD/NST/Landskronaposten att de ska gå över från det stooora formatet (som gör att maken och jag inte kan läsa tidningen samtidigt när vi äter frukost tillsammans eftersom det inte får plats två delar på köksbordet) till det betydligt tarvligare tabloidformatet - som den hemska kvällspressen och engelska skvallerdito har. Hu, så hemskt! Ja, det är i alla fall vad journalisterna och övrig personal på tidningen tycker. Som kund och läsare anser jag att det är vad jag tycker som borde vara mest intressant för tidningsmakarna. Men jag är väl kanske dum om jag förväntar mig att tidningen är till för mig som läsare och inte för journalisten, eller? Journalisterna har till och med gått så långt att de via facket (det är förvisso deras uppgift att ta tillvara sina medlemmars intresse) riktat ett misstroendevotum mot två chefer (båda kvinnor) men inte mot den tredje och fjärde chefen (män). Självklart är det så på en tidning som mest har gubbar på sina bylines, särskilt gäller detta den viktiga opinionsbildande ledarsidan. Det vore ju hemskt om kvinnor fick påverka läsarnas världsbild. Varje år på Den internationella kvinnodagen den 8 mars proklameras det redan på första sidan att tidningen aktivt arbetar för fler kvinnor i mediet. Är det inte dags att omsätta den tanken i handling, istället för att hänga upp sig på bagateller som formatet? Jag tycker det är högt på tiden. På köpet skulle kanske innehållet få högre kvalitet, lägre och mer slätstruket kan det ju knappast bli. Det är inte formen som är avgörande utan innehållet, men den vänstervridna kultursidan anser väl att det är den klassiska kommunist-/sossedogmen som ska vara vägledande på den redaktionen. Men jag vill inte ha fler helsidesuppslag på det som betecknas som kultursidorna med rubriken "KULTUR/FARVÄL TILL FORMATET" Förändring är inte synomymt med försämring - i alla fall inte för mig och synonymordboken. Jag är betydligt mer chockad av den omfattning som formatförändringen fått bland journalisterna än av att få ett mindre format på morgontidningen. Så på det sättet kan jag ju också sägas vara drabbad av tabloidchock i kolossalformat! Vill du stödja redaktionschefen och personalchefen så skicka ett mejl och skriv att du som läsare har förtroende för dem: kersti.forsberg@hd.se och carin.andersson@hd.se och är trött på att männen tar upp nästan all plats i tidningen!

1 Comments:

  • At tisdag, 17 januari, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Jag håller med dig! Skickade direkt ett mail till tjejerna och påpekade att många läsare stöttar dem. Det nya formatet hör framtiden blir kanon! Har uppmanat mina vänner att göra det samma.

     

Skicka en kommentar

<< Home