Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, februari 20, 2006

Människan vs systemet

Partiledardebatten i TV 4 igår har börjat sjunka in. Först måste jag säga att programledarna skötte sitt jobb fantastiskt bra. Det blev en bra debatt, inte alltför hätsk och stundom riktigt underhållande även för människor som normalt inte ser den typen av program som det bästa de vet. Dessutom fick Hägglund äntligen en möjlighet att visa sin rätta sida. Jag träffade honom på Alliansens lunch i Helsingborg (se bild) och där upptäckte jag hans dolda humoristiska talang med blixtsnabba repliker. Hans bild av hur det svenska skidlandslaget som enda lag i OS, tvingades bära ryggsäckar med sten under hela tävlingen, var en lättförståelig metafor för hur konkurrenssituationen i världen ser ut. I debatten igår var det ironiskt nog de vanligtvis kollektivistiska partierna i vänsterkartellen som framträdde som enskilda individer, medan de vanligtvis individualistiska partierna i Alliansen som framstod som ett kollektiv. En annan avgörande skillnad mellan Alliansen och vänsterkartellen i partiledardebatten igår kväll var hur man förhåller sig till oss medborgare. Vänsterkartellen hade ett tydligt uppifrånperspektiv medan Alliansen tvärtom hade ett tydligt nerifrånperspektiv. Kanske beror det på vänsterkartellens ideologiska grund, den elitistiska marxismen… ”Det finns en politisk majoritet som står för skyddet av de kommunala skolorna”, sa Göran Persson. Fredrik Reinfeldt i diskussionen om skolan: ”Barnen ska komma hem klokare på eftermiddagen, bli väl behandlade, det ska vara ordning och reda och makten ska vara i klassrummen.” En pratar om skolan som institution, en pratar om barnen. Vem är vem? Var skulle de nya jobben komma? Hur ska ni skapa dem? Hägglund svarade ödmjukt att det inte var så enkelt att ”vi politiker kan peka ut framtidsbranscher eller skapa arbeten.”. Ohly tyckte tvärtom att det var hur enkelt som helst: ”Vi ska skapa 200 000 nya jobb i offentlig sektor.” Olofsson säger: ”Ni ser inte de som är arbetslösa, sjuka och ungdomarna.” Jag uppfattar svaret i Perssons mimik: det väl använda hånflinet. Persson kan i alla fall inte skyllas för att ha pokerface. Olofsson fortsätter med att avslöja socialdemokraternas underliggande människosyn: (s) tycker illa om folk som jobbar med händerna. Varför är ni emot lärlingsutbildningen? Låt människor utvecklas på de områden där deras kompetens kan tas till vara.” Var femte medborgare får inte vara med och bidra, de står utanför arbetsmarknaden. Leijonborg jämför med en hockeymatch där laget hela tiden har en spelare på utvisningsbänken. Det blir svårt att vinna och det blir tungt att spela. Svaren från vänsterkartellen följer den vanliga valstrategin; tala om vad de andra vill och undvik att säga något om er egen politik! Jag analyserade valbroschyrerna 1998 och min hypotes höll. Kanske dags att jag gör om den studien i höst? Apropå vår vardag och verklighet vill jag avslutningsvis citera Fredrik Reinfeldt svar till Persson, Eriksson och Ohly apropå segregationen: ”För det är ni mina herrar ansvariga.” PS: Om någon av mina läsare hittar en länk till vänsterkartellens gemensamma hemsida på Internet så tar jag tacksamt emot länken för att kunna klistra in den i nästa inlägg rörande valet 2006. Tack på förhand.