Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 18, 2006

Ord och inga visor

En av de mest intressanta utställarna på rikskonferensen var Ladbrokes.com - ett företag som bedrivit spelverksamhet i 120 år och som sedan fyra år tillbaka också finns på den svenska spelmarknaden. I Storbritannien och USA är vadslagning sedan länge en del i valrörelsen. Här i Sverige är fenomenet ganska nytt, men inte desto mindre otroligt intressant både för spelare och statsvetare. Jag träffade Joakim Rönngren, Media Manager på Ladbrokes.com i Norden, som kritat ner oddsen för Sveriges nästa statsminister på en griffeltavla:

Fredrik Reinfeldt 1.75

Göran Persson 2.00

Lars Leijonborg 4.00

Maud Olofsson 7.00

Göran Hägglund 51.00


Alla ska med. Så enkelt är det. Sannolikheten för att Fredrik Reinfeldt sitter vid ratten är således hög. Mycket spännande! Joakim Rönngren berättade att Ladbrokes.com planerar en speciell satsning på svensk politik fram till valet. Bland annat kommer erkända och kända statsvetare att kommentera valrörelsen på hemsidan. Wow! Vilket valgodis för en statsvetare och politiker. Missa inte detta. Jag frågade förresten om varför Ohly eller Eriksson inte fanns med och förstod att det var en fråga som bara en icke-spelares som jag kunde komma på att ställa. Det var fullständigt omöjligt! OK, det anser ju jag också så min respekt för spelare och spelbolag ökar. Inser att jag måste lära mig mer än spelteori och fångarnas dilemma.

Jag deltog i ett seminarie om retorik och debatteknik; ett av de få som inte var öppet för medierna. Fantastiskt intressant för mig som arbetar mycket med textanalys och som tidigare arbetat som talskrivare åt socialdemokratiska politiker. Inom socialdemokratin finns en tradition av att använda retorikens ethos, logos och pathos. Liksom en skicklighet i att utnyttja adjektiv och att använda positivt värdeladdade ord när man beskriver den egna politiken och negativt värdeladdade ord när man beskriver moderaternas politik. Ord som öka och minska, höja och sänka är inte neutrala och det måste man tänka på.

Sossarna använder gärna negativt starkt värdeladdade ord som att "skrota" den svenska välfärdsmodellen när de pratar om moderaternas politik. Man skulle lika gärna kunna använda begreppet "reformera", men det signalerar ju att moderaterna skulle göra något positivt och det vore ju förskräckligt om alla människor som är beroende av staten fick för sig att de nya moderaternas politik faktiskt är bättre för dem. Närmare bestämt: fullständigt förödande för sossarna. Orden är viktiga och jag efterlyser "Ordbok för nya moderater". Vem skriver den?