Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 11, 2006

Staten, ideologin och religionen

Efter överläggningar med Ombudsmannen mot etnisk diskriminering har nu Rikspolisstyrelsen tillåtit att poliser får bära turban, huvudduk eller kippa i tjänsten. Polisen säger sig inte vilja utestänga några samhällsgrupper från polisyrket. Nej, men jag tycker inte det är okej att med den motiveringen ge av svenska staten anställd personal tillåtelse att bära religiösa symboler.

Utvecklingen mot ett sekulariserat samhälle, tog ett ordentligt kliv i och med att vi skiljde staten och kyrkan åt. Rikspolisstyrelsens beslut skickar helt motsatta signaler. Jag tycker det är självklart att polisen, som verkar i allmänhetens tjänst ska vara neutral. Hur kommer en palestinier i ett demonstrationståg att uppfatta polisen i kippa? Antagligen som jag skulle göra om jag ropar på hjälp och blir våldtagen av polismannen.

Det är problematiskt nog att vi har ett regeringsparti som har uppenbara svårigheter att skilja mellan staten och partiet. Jag ser det som allvarligt att utvecklingen går emot större sammanblandning av stat, ideologi och religion. Distinktionen borde göras tydligare. Jag anser att socialdemokraterna använder icke-kristna religioner för att legitimera sitt eget dubbla maktinnehav.

Mot bakgrund av detta anser jag att kriteriet att huvudbonaden inte får utgöra en säkerhetsrisk aldrig kan uppfyllas och att det teoretiska beslutet är och aldrig kommer att kunna omsättas i praktiken. Ytterligare ett exempel på sossarnas paradgren symbolpolitik.

Jag kan se parallellen med valrörelsen 1998 när sossarna delade ut nybakta frallor till invandrarna på Rosengård valdagens morgon. När invandrarna sedan kom till vallokalen och ville de ha en röstsedel märkt med ”Social” - jag stod själv där och delade ut valsedlar den söndagen. Bit inte den hand som föder dig. Det kallar jag röstfiske!