Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, mars 04, 2006

Var är de nya politikerna?

Idag tjänar kvinnorna ungefär tio procent mindre än männen, säger Anna Sjödin, förbundsordförande i SSU. Vi måste åstadkomma någonting, och vi måste sätta ner foten och vara tydliga. Jag tror att det är det väljarna vill ha; tydlighet. Innehar man regeringsmakten har man också makten att förändra. Då har man verktygen i sin hand, det säger hon. Du har rätt, SSU:Anna; kvinnor har lägre löner och visst vill väljarna ha tydlighet, och det tror jag inte bara – jag vet. Ännu mer rätt har du i ditt självklara antagande om att sossemännen har makten att förändra, har verktygen i sin makt i rollen som enväldig innehavare av regeringsmakten. Men snälla SSU:Anna; du och ditt parti har haft regeringsmakten sedan min farmor var ung. Varför tog det så lång tid innan någon arvoderad sosse kom på din geniala idé? Löneskillnaderna mellan män och kvinnor har inte ändrats märkbart de senaste 100 åren. Socialdemokraterna och du har suttit vid makten den mesta delen av denna tid och de hävdar att de, och därigenom du, slåss för jämställdhet och minskade löneskillnader. - Jag tycker att socialdemokraterna borde skärpa till sig. Hans Karlsson och Jens Orback borde vakna upp ur sin Törnrosasömn, säger Anna Sjödin med emfas. I sak kan jag hålla med SSU:s ordförande. Jag tror att det är betydligt bättre för kvinnorna om de sovande ministrarna går in i den hundraåriga sömn som manuset anger. Idag tjänar kvinnorna ungefär tio procent mindre än männen, säger Anna Sjödin, förbundsordförande i SSU. Vi måste åstadkomma någonting, och vi måste sätta ner foten och vara tydliga. Jag tror att det är det väljarna vill ha; tydlighet. Innehar man regeringsmakten har man också makten att förändra. Då har man verktygen i sin hand, säger hon. Du har rätt, SSU:Anna; kvinnor har lägre löner än män, ni borde ha åstadkommit något, ni borde satt ner foten och åtminstone försökt att vara tydliga. Och visst vill väljarna ha tydlighet. Ännu mer rätt har du i ditt självklara antagande om att man har makten att förändra och verktygen i sin hand när man har regeringsmakten. Men snälla; du har haft regeringsmakten sedan min farmor var ung. Varför tog det så lång tid innan någon sosse kom på den geniala idén som nu äntligen är kläckt? Anna Sjödin är, enligt Ekot, besviken över att så lite gjorts. Kom igen Anna! De gamla gubbarna har gjort sitt. De nya visionerna och politikerna har framtiden för sig. Jag håller helt med dig: Vi måste åstadkomma någonting, och vi måste sätta ner foten och vara tydliga. Du har helt rätt.