Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, april 19, 2006

Guld igen till Ängelholm!

Häromkvällen fick jag ett mejl från min förre chef, Ivar Scotte. Ivar är ordförande i Skånes Volleybollförbund och chef på MIP/MISO i Malmö. Jag hade bett honom om synpunkter på mina tankar kring idrottens villkor och förutsättningar lokalt.

I Ängelholm förs en politisk diskussion kring nybyggnation av simhall. Alla är överens om att en ny simhall behövs och det har tillsatts en simhallsgrupp. Tyvärr finns ingen på Medborgarkontoret som kan svara på vilka som sitter i gruppen och än mindre har de hört talas om några protokoll(sic!).

Centerpartiet har lagt en motion om att vi ska se frågan i ett bredare och längre perspektiv. Jag håller med. Det är alldeles för enkelt att ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut inom politiken, inte minst när det är valår. Jag vill att vi ser över näringsliv, kultur, fritid, turism, idrott och folkhälsa ur ett helhetsperspektiv med fokus på kommunens utvecklingspotential för framtiden.

I veckan gick SM-guldet i Volleyboll till Engelholm! Om du såg matchen på teve så beror det på att damerna spelade borta. På deras hemmaplan vägrar nämligen teve sända! De vill inte komma hit, trots att vi har lag i elitserien. Så länge jag och andra politiker i Ängelholm inte gör något, tvingas SM-mästarna i volleyboll spela sina hemmamatcher i en utsliten skolgymnastiksal. En arena som Ivar Scotte anser kräver en modig publik; kissenödiga göre sig icke besvär. Det kräver modiga spelare också; spåren i golvet för vikväggen utgör en allvarlig skaderisk.

Jag gratulerar spelarna till SM-segern och väntar på inbjudan till den kommunala hyllningen vid Stortorget. Min gåva till er blir att avge ett löfte om att arbeta för en arena värd ett guldlag i damvolleyboll i Ängelholm. Hade det varit ett herrlag i division ett, två eller tre, hade vi haft den för länge sedan. Det är dags att på allvar visa att vi menar något med begreppet jämställd idrott! Jag gör det och jag tror att Carl Gustaf Gudmundsson (c) instämmer!

webvoter-omröstning
Behöver Ängelholm en ny sim- och idrottsarena?

Ja
Nej
Vet ej

Se resultat