Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, april 25, 2006

Ömsom vin och ömsom vatten

Rubriken på det nyhetsmejl från PS som jag fick via min prenumeration är onekligen både intressant och tvetydigt: Berlusconi tröstar Persson... med 24 flaskor vin.Vid EU-toppmötet i Bryssel bjöd Tony Blair tydligen gästerna på vitt vin från Wales och rött från England. Alla var dock inte lika förtjusta som Tony Blair över det inhemska vinet, enligt TT.

- Persson blev så bestört över de engelska vinerna på toppmötet att jag lovade skicka honom några av våra viner, sade italienaren Silvio Berlusconi.

Igår meddelade Berlusconi stolt att han skickat iväg 24 flaskor Cabernet Sauvignon till Göran Persson.

- Upp till 24 flaskor går bra. Är det mer än så blir det mutor, förklarade Berlusconi för journalisterna.

Statsrådsberedningens presschef bedyrar att gåvan tillfaller staten och inte Göran Persson personligen. Statsministern kommer dock säkert att uppskatta den italienska gesten, menar hon.

Ja, jag tror också att Göran Persson kommer att uppskatta den italienska gesten. Kanske kommer han att göra det personligen, kanske inte. På den tiden när jag arbetade tillsammmans med Göran Perssons förra hustru, inte den första utan den andra Annika, så vet jag alldeles säkert att de viner som skickades till statsministerparet från Frankrike och dess president uppskattades personligen vid vinprovning på Regementsgatan i Malmö.

Men det var inte 24 flaskor och Annika var inte VD för Systembolaget. Undrar vad Anitra och Göran tyckte om det italienska vinet?