Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, april 27, 2006

Oppositionsrådet om mitt förslag

Den tragiska händelsen med de små barnen som övergivits av sin festande och fulla far i påskhelgen, och som jag skrev om här, har orsakat en del politiska komplikationer. Idag skriver det socialdemokratiska oppositionsrådet BrittMarie Hansson om mina synpunkter på socialjour i Ängelholm. Insändaren finns i NST/HD på Min mening-sidan under rubriken Socialjour utan respons.
Svar till Christina Linnea Örtendahl (m), Ängelholm och rubriken ”Se socialjouren som en försäkring” den 25/4.

Jag har vid två tillfällen under det senaste halvåret haft anledning att interpellera socialnämndens ordförande Rune Johansson (m) angående socialjour med god beredskap i Ängelholms kommun. Detta på förekommen anledning eftersom två tragiska händelser inträffat där en fungerande socialjour efterlysts. Inte bara av oss socialdemokrater i Ängelholm utan även av dig, Christina Linnea Örtendahl.

Vid måndagens (24/4) debatt i kommunfullmäktige angående det aktuella ämnet fanns ingen ledamot bland de 18 moderata företrädarna, inte heller någon från den övriga borgerliga majoriteten som ansåg att en socialjour i Ängelholm kan vara nödvändig för att vi ska ha en god beredskap som garanterar att när det händer som inte får hända så finns det en jourverksamhet som tar sig an ärendet.

I debatten föreslog jag att man skulle inrätta en socialjour tillsammans med några av våra grannkommuner men jag fick ingen respons. Endast svaret att det är för kostsamt att etablera en socialjour i vår kommun.

Är du den enda företrädaren för den borgerliga majoriteten som anser att en socialjour bör inrättas i Ängelholms kommun?
Ängelholm är en liten stad och jag träffar BrittMarie ibland. Hon är väldigt trevlig person som också bor i city. Hoppas det går bra med nya katten, förresten. Jag skriver och skickar ett svar via insändarredaktören på NST/HD, Helge Håkansson, idag. Det är mediebilden vi diskuterar och debatterar. Det gamla talesättet att allt som står i tidningen är sant, är ju sant…