Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, april 22, 2006

SM-guldfirande i Ängelholm

Grattis till SM-guldet! Idag klockan tolv anordnade Ängelholms kommun en officiell hyllningsceremoni för SM-vinnarna i volleyboll. Jag, och många andra Ängelholmare var där och hyllade den historiska guldbragden. De mottog en välförtjänt gratulation från Stadsbibliotekets balkong. Till och med solen och våren hade kommit och uteserveringen på Stortorget öppnade dagen till ära.

I glittrande guldhattar mottog de en check om tiotusen kronor från kommuninvånarna och givetvis blommor. Alla var där. Kommunalrådet Hans Wallmark, kommunfullmäktiges ordförande Ingvar Eriksson höll ett långt och vackert tal, de intervjuades och kommunen lovade att lösa hallproblemet, med en kryptisk formulering innefattande en tolkningsmöjlighet upphöjt i kvadrat. Tack vare min ditresta broder (som gästade staden för att en av döttrarna deltog i ett simmästerskap i den utdömda simhallen)lyckades jag fånga två av guldtjejerna på bild. Tack för lånet Johan. Och tack tjejer för bilden; med pokal och allt!

På serveringen satt några spelarmän (finns det begreppet?) och väntade på sina damer. En del av laget valde att fira på plats vid långbord. En del av dem åkte öppen sportbil. En fantastisk dag; främst för de sjungande segrarna och deras nära och kära, men även för alla som var där och delade deras slit, spel och SM-bragd.

Inbjudan till hyllningen avslutas med: Vi är alla väldigt stolta och glada. Jag väljer att travestera Göran Persson: Jag är stolt men inte glad. Jag tycker det är självklart att kvinnor ska ha samma möjligheter som män, även inom sporten. Så är det inte! Slår vad om att ifall ett herrlag vunnit SM så hade alla genast stått i givakt och sett till så att de fick rimliga förutsättningar i form av en arena värd namnet! Och hur många herrlag i elitserien arbetar eller studerar på heltid och spelar och tränar vid sidan om?

Jag vet inte, men har svårt att tänka mig att män skulle acceptera det. Tanken att få betalt för att spela vollyeboll har inte ens föresvävat SM-guldvinnarna i damvolleyboll! Jag tycker det är dags att fundera på det. För övrigt anser jag att Ängelholm behöver en ny sim- och idrottsarena. Vad tycker du? Du kan rösta här...