Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, april 09, 2006

Vem väljer du?

Skop har genomfört en väljarbarometer där de sätter trevlighetsindex på politikerna. Frågan de ställt till väljarna är: "Om du blev bjuden på fest, skulle du då har trevligast och roligast om du satt vid samma bord som Göran Persson eller Fredrik Reinfeldt?" Söndagens publicerade resultat visar att de flesta föredrar Fredrik till bordet, 54,4 procent, medan färre personer prefererar Persson, 45,6 procent.

Intressant undersökning. Lite tråkigt att det inte finns fler politiker att välja mellan. Jag skulle vilja göra en skånsk barometer. Frågan blir då: "Om du blev bjuden på fest, skulle du då ha trevligast och roligast om du satt vid samma bord som Ilmar Reepalu eller Henrik Hammar?".

Personligen har jag haft båda herrarna till bordet på fest, dock icke samtidigt. Ilmar Reepalu är förvisso en riktig festprisse som gärna snapsar och skryter om hur imponerade kineserna i Malmös vänort var över hur mycket sprit han tålde, men särskilt roande är han inte. Fokus ligger mer på honom själv än på mig, och det är ingen bra egenskap för en bordsherre.

Henrik Hammar, moderat regionråd och tillika broder till f d ärkebiskopen KG, däremot är en fantaskiskt underhållande bordsherre. Uppmärksam på sin bordsdam, en gudabenådad berättare och spirituell person. Så mitt svar på frågan blir helt klart Henrik Hammar.

Efterfesten vill jag ta hos f d landshövdingen Bengt Holgersson. Där har jag varit förut. Vi, ett gäng landstingsråd och politiska sekretare, hade varit ute och ätit och såg att det lyste i residenset när vi korsade torget. Vi knackade på och landshövdingen, som just stod i köket och bredde en knäckemacka, öppnade och bjöd in oss på vickning. Sillen och snapsen har jag förresten inte tagit upp i deklarationen...

Vem skulle du har trevligast och roligast med vid samma bord på en fest? Vem väljer du?

webvoter-omröstning
Med vilken skånepolitiker tror du att du skulle ha trevligast och roligast vid middagsbordet om du blev bjuden på fest?

Christine Axelsson
Henrik Hammar
Ilmar Reepalu
Uno Aldegren

Se resultat