Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, maj 05, 2006

Det räcker nu

Terrorister från Hamas är inbjudna till Sverige på officiellt besök. Det är fullständigt sanslöst. Vår statsminister kan knappast veta vad han gör. Det är som att ge ett barn som snor godis full legitimitet eller en våldsman rätt att utöva våld. Det är helt OK - bara saken är god. Herregud. Nu får det bara vara nog. Jag kan inte legitimera mer skit. Det är verkligen dags att sätta ner foten. Och det ska jag göra på Stortorget imorgon.

Efter den gränsöverskridande manifestationen mot våldet i samhället som vi ska ha på Stortorget i Ängeholm i morgon klockan 13.00 behöver jag skriva svar på ett antal insändare.

Men nu gäller det först att skriva en apell till morgondagen. Kommunstyrelsens ordförande ringde mig sent i eftermiddags, när vi var på stranden här i stan - helt underbart - och gav mig i uppdrag att hålla en apell på Stortorget imorgon. Så nu måste jag börja fundera och fila på den. Det blir inte svårt eftersom jag tänkt många tankar efter våldtäkten på valborgsmässoafton. Det kunde lika gärna varit jag...

Oppositionsrådet i Ängelholm, BrittMarie Hansson (s), svarar idag på Min mening i NST/HD på min senaste insändare. Hon skriver:
I ditt svar till mig får jag veta det jag inte kunde förstå i fullmäktigedebatten: att det är fler moderater än du som stödjer inrättandet av en socialjour. Tack för det! Självklart komme vi att stödja ditt medborgarförslag om ett initiativ till en gemensam socialjour i nordvästra Skåne. Det var ju detta förslag jag framförde i kommunfullmäktige.

Givetvis är en socialjour oerhört viktig för barnen men även för alla andra medborgare som har behov av denna då något tragiskt inträffat men att detta inte är en politiskt fråga - där går våra åsikter isär. Du säger att du lämnat in ett medborgarförslag i ämnet. Detta kommer att behandlas av tjänstemän och politiker på samma sätt som alla motioner. Därav är det en politisk fråga - om än den innehåller ett stort mått av humanitet!
Jag kommer antagligen att skriva ett svar till BrittMarie Hansson imorgon. Dessutom skriver Hans Wahlgren (v) en insändare som svar på min och kommunalrådets insändare idag. Tyvärr riktar han sig direkt till Hans Wallmark om frågan om vår utmaning till BrittMarie Hansson (s), vilket gör att jag inte vet om den är riktad mot Hans Wallmark som person eller sakfrågan? Vad tror du?