Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, maj 02, 2006

För barnens skull

De två små barnen som övergavs av sin berusade pappa i påskhelgen har orsakat en hel del debatt, inte bara lokalt, utan tyvärr också nationellt. Det har också påtalats i ytterligare en insändare från Åke Hagwell i Torekov söndagen den 30 april. Han har tittat på hur svårt det är att finna ett telefonnummer till socialjour i vårt hörn av Skåne. Och han ser frågan i ett vidare perspektiv. Vår krisberedskap är inte god. Det håller jag med om.

Det är bara att göra en pudel och ta tag i problemet.Idag publicerar NST/HD mitt svar till oppositionsrådet i Ängelholm, BrittMarie Hansson (s).

Nej, BrittMarie Hansson. Jag är inte den enda företrädaren för den borgerliga majoriteten som anser att vi ska ha en väl fungerande socialjour i Ängelholm. Du kan vara alldeles säker på att alla moderater är överens om att vi ska ta hand om våra minsta på bästa sätt.

Jag tycker också att vi kan vara överens om att inte utnyttja den tragiska händelsen för att ta billiga politiska poäng. Även om jag vet att du också har ett gott hjärta och vill väl, fast du är socialdemokratiskt oppositionsråd, så tycker jag inte att det känns rätt.

Däremot är jag inte överens med dig om hur frågan ska lösas. Vi ska ha en väl fungerande socialjour. Det är vi överens om. Men jag anser att det primära är att det finns ett telefonnummer som alla känner till, gärna gemensamt för hela nordvästra Skåne. Om den som svarar är anställd tjänsteman eller förtroendevald är fullständigt ointressant. I det aktuella fallet skötte socialnämndens ordförande Rune Johansson den uppgiften föredömligt.

Men sedan ska det alltid finnas en beredskap. Ett jourhem som inte kan ta emot en placering är per definition inget jourhem. Du får vad du betalar för, och jag anser att vi skattebetalare har en skyldighet att stå för den försäkringskostnaden gemensamt. Precis som vi gör när det gäller räddningstjänst och snöjour.

Därför har Carola Karlsson (m) och undertecknad lämnat in ett medborgarförslag där vi föreslår att Ängelholms kommun tar initiativ till att ordna en gemensam socialjour i nordvästra Skåne. Vi hoppas verkligen att socialnämndens ordförande vill ta på sig den grannlaga uppgiften.

Jag hoppas och tror att även du, BrittMarie Hansson, vill stödja vårt förslag. Jag vill inte göra detta till en politisk fråga. För mig är det en human fråga som vi har en skyldighet att ta tag i. För barnens skull ska vi hålla ihop, tycker du inte det?
Carola och jag hoppas att professionen kan ta fram några alternativa förslag. Min erfarenhet från både socialnämnden, tidigare landstinget och numera Region Skåne är att många problem inte handlar om bristande resurser utan om bristande kunskap och logistik.