Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, maj 03, 2006

Ängelholm - öppen stad

Valborgshelgen i Ängelholm var tyvärr inte enbart positiv. Löpsedlarna har med stora bokstäver berättat om våldtäkten här i staden. Fruktansvärt tragiskt. Just den typ av saker som inte skulle kunna hända överhuvudtaget och absolut inte här. Själv går jag där dagligen. Och det anser jag att jag ska kunna göra utan att gå självförsvarskurser.

Med anledning av de insändare om kvinnors trygghet och frihet som jag haft tillsammans med kommunalrådet i Ängelholm, Hans Wallmark kändes det angeläget för mig att göra något konkret. Jag kontaktade därför kommunalrådet och förslog att vi skulle göra någon typ av manifestation för att markera från samhällets sida att vi inte accepterar den typen av beteende.

En samling på torget eller ett fackeltåg men någon typ av manifestation som tydligt markerar att vi från samhällets sida sätter ner foten. Min förhoppning är att alla kan stå bakom, inte bara vi kvinnor i staden.

Efter en del mejl och telefonkontakt med kommunalrådet under dagen så är det klart att han gillar min idé. Under onsdagen tas beslut om att Ängelholms kommun ställer upp som arrangör bakom en manifestation mot våld! Lördagen den 6 maj kl 13 på Stortorget under parollen: Ängelholm – öppen stad.

Lokalpressen ringer mig för att få information om arrangemanget och planeringen. Jag kan bara bekräfta att jag initierat manifestationen och hänvisa till kommunalrådet angående annonsering och affischering. Själv förbereder jag ett tal i enlighet med den insändare och det svar som kommunalrådet och jag har haft i NST/HD när det gäller kvinnors frihet och trygghet.

Vi kvinnor ska inte behöva lära oss självförsvar. Vi har full rätt att röra oss fritt i samhället oavsett var och när utan att behöva försvara oss. Det är vår rättighet, anser jag. Håller du med?