Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, maj 11, 2006

Persson versus Reinfeldt

Valduellen i SVT är just avslutad. Min uppfattning är att det var en ovanligt bra debatt. Fredrik Reinfeldt vann klart över Göran Persson. Fredrik Reinfeldt talade för Allians för Sverige och använde vi-begreppet medan Göran Persson bara talade för sig själv och använde jag-begreppet. Bara där vann Reinfeldt på poäng och fick dessutom stilpoäng för rätt pronomen.

Likheter mellan debattörerna var att båda talade om vad moderaterna och Allians för Sverige vill. Och att ingen annan ville något.

Skillnader var att Fredrik Reinfeldt talade i ett nerifrånperspektiv medan Göran Persson talade utifrån ett tydligt uppifrånperspektiv.

Om jag arbetade som rådgivare till herrarna skulle jag, så här i efterhand, ge herrar partiledare följande råd:

Göran, låt väljarna göra tolkningarna. Fredrik, du slog an en sträng när du i din svaghet erkände att "Jag har inte träffat Ros-Marie, så jag vet inte". Mer sådant.

Jag kan inte låta bli att kommentera diskussionen angående föräldraförsäkringen. Där Göran Persson beskyllde Fredrik Reinfeldt för att "lura folkpartisterna". Indirekt säger Göran Persson här att folkpartisterna inte kan tänka själva. De är mindre upplysta, förstår mindre och betraktas som så dumma att de låter sig luras. Det tankesättet känner jag igen. Det är så jag som kvinna ofta blir bemött av män.

Det faktum att Göran Persson betraktar Lars Leijonborg och folkpartisterna som mindre vetande borde kunna ge upphov till en storm, minst i ett vattenglas...

2 Comments:

  • At söndag, 14 maj, 2006, Anonymous Anonym said…

    Talade med grannen i går. Även hon somnade under tv-debatten. Förstår jag fullständigt. Det finns föga intresse för sånt här. Har du aldrig funderat över varför du får 0 commnets på nästan varje inlägg?

     
  • At söndag, 14 maj, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Blotta det faktum att du kommenterar innebär att jag inte har 0 comments på mina inlägg. Om jag tyckte att något var tråkigt så hade jag inte läst det, och än mindre kommenterat det. Men att du gör det innebär att du både läser mina inlägg (och tydligen varje inlägg eftersom du vet att det är 0 comments på nästan varje inlägg). Jag har föga intresse av ointelligenta kommentarer av din typ och föreslår att du slutar läsa och kommentera det du inte är intresserad av. Om du ändå vill göra det så vore det bra om du åtminstone kunde stå för dina åsikter. Jag står för mina!

     

Skicka en kommentar

<< Home