Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, maj 07, 2006

Terrorister i Folkets park i Malmö

Hamasregeringens flyktingminister Atef Adwan är tacksam mot den svenska regeringen för att han fått visum till Sverige. Och det är inte märkligt att han är tacksam eftersom Hamas är terroriststämplad av både EU och FN. Det må så vara att det är en demokratiskt vald minister. Men den som röstar har ett ansvar och får också ta konsekvensen av sitt val.

Från den legendariska plats – socialdemokratins vagga – talarstolen i Folkets park där tidigare August Palm, Hjalmar Branting, Per-Albin Hansson och Göran Persson hållit brinnande apeller på Första maj. Från den talar en terrorist till ett tusental ditresta exilpalestiner från hela Europa. Och i sitt tal vänder terroristen direkt till den svenska regeringen och tackar för att han välkomnats till Sverige.

Göran, jag känner ju dig sedan jag arbetade i partiet, som kollega till din fru Annika och vi bodde i Malmö. Jag hade till och med utsikt över Folkets park från min lägenhet på Friisgatan. Därför vet jag att du inte är naiv. Du vet vilka politiska konsekvenser och diplomatiska komplikationer det faktum att du välkomnar en terrorist till vårt land.

Då återstår bara frågan om du är dum eller feg?