Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juni 26, 2006

Delikatessjäv och andra jävligheter

Igår skrev NST/HD om Ängelholms vuxenutbildnings framtida organisation. Får näringslivet, i form av Änab (?), bestämma så får barn- och utbildningsnämnden inte ens utreda frågan.

Bakgrunden till att Änab tar till brösttoner i den politiska dragkampen är ett medborgarförslag från blivande kommunalrådet Åsa Herbst (m), som vill att komvux ska samordnas med ÄHU. Detta för att regeringen aviserat att vuxenutbildningen i landet ska ses över och att det därefter kan bli svårt att få statsbidrag till komvux om verksamheten ligger kvar under gymnasieskolan. Det innebär att externa företag får svårt att få uppdragsutbildning framöver. Upphandling av kommunal verksamhet är starkt reglerad, bland annat genom europeiska konkurrensregler.

Blivande kommunalrådet Åsa Herbst, (m), tillika ägare till utbildningsföretaget Modina kompetens ab som bland annat har uppdragsutbildning för flera svenska kommuners vuxenutbildning samt en del friskolor som till exemempel Ängelholms hittills enda friskola Framtidsskolan. Hon är dessutom ledamot i Änabs styrelse samt ordförande i Änabs speciella utbildningsgrupp. Tillskapad nyligen efter att personer med den kompetensen tilldelades valplattform.

Barn- och utbildningsnämnden beslutade vid sitt senaste möte att svara på blivande kommunalrådet och utbildningsföretaget Modinas ägare och vallediga vd Åsa Herbst förslag genom att säga att nämnden vill ha i uppdrag att se över vuxenutbildningens organisisation. Ett svar som inte går på samma linje som Änabs och näringslivets representanter.

Ordförande i bun, Liss Böcker (c), driver linjen att bun ska utreda frågan. Jag håller med, det handlar om skattemedel och var finns annars logiken? Och varför finns det inga instrument som prövar den i detta fallet berättigande frågan om jäv?

2 Comments:

  • At tisdag, 27 juni, 2006, Anonymous Anonym said…

    Är du säker på att du är moderat? Det här med att kritisera de egna då de felar och tar genvägar. Och att hålla fast vid det man tycker är rätt, även om de egna inte håller med och gör annorlunda, är inte enligt min erfarenhet vanligt inom partiet.

    Hur som helst. Hatten av för dig! Och om du finner likasinnade samt placerar er i partitoppen, så kanske den utvandring som påbörjades när Rajraj blev ordförande för MUF och förstärktes av många års åsiktsmässigt och integritetsmässigt urvattnande (vilket en stor grupp utövr Rajraj bidrog till) kan vändas och medlemmarna återkomma.

     
  • At tisdag, 27 juni, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Hej Sophia, och tack för din kommentar. Ja, jag är alldeles säker på att jag är moderat och att jag håller fast vid det jag tycker är rätt. Hur skulle jag annars kunna gå rak och se mig själv i spegeln? Moderaterna står för individens ansvar och det tar jag. Vad andra gör får de stå för. Min första och viktigaste insikt i politiken var att ta aldrig ett beslut du inte kan stå för och ta konsekvensen av. Det gäller än.

    Tack för ditt beröm. Det känns bra att det fortfarande finns människor som förstår att uppskatta moral (och inte bara pratar om etik).

     

Skicka en kommentar

<< Home