Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juni 05, 2006

Exit, Bodström!

Jag har i tidigare inlägg kritiserat utrikesdepartementet för att inte respektera vår grundlagsskyddade yttrande- och tryckfrihet. Enligt min mening är det demokratins centrala fundament. Då gav utrikesminister Leila Freivalds order om att stänga Sverigedemokraternas hemsida. Något som hon först förnekade, men sedan tvingades erkänna var sant.

Nu återupprepas historien. Men denna gång är det justitiedepartementet och justitieminister Thomas Bodström som gett order om razzia mot The Pirate Bay. Sossarna anser att de är lagen och sosseministrarna kan därför beordra vem som helst till vad som helst så länge de själva anser att syftet är gott.

Upphovsrättslagen är förvisso viktig, men mot bakgrund av den enorma tekniska utvecklingen borde man kanske se över hela ersättningssystemet, istället för att försöka förbjuda och lagstifta mot användning av de ny teknik. Det uppfattas av ungdomar inte som ett skydd för individen, utan snarare som en hjälp för vissa kapitalstarka branscher att öka vinsterna på bekostnad av småfolket.

Som oftast i sossarnas värld så är formen, i detta fall mediet, viktigare än innehållet. Men det är ju skillnad på konst och konst eller? Nu väntar jag bara på en återupprepning av Freivalds kapitulation. Exit, Bodström!

3 Comments:

  • At tisdag, 06 juni, 2006, Anonymous Anonym said…

    Vad tycker du om fildelning? Ska fildelning vara lagligt eller inte? Vad tycker du om att Piratpartiets medlemsmartikel har blivit offentlig?

     
  • At tisdag, 06 juni, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Jag har väl i princip redan svarat på dina första frågor. Tekniken finns och används och jag tror inte att det går att vrida tillbaka utvecklingen. Det går aldrig att ha en polis för varje IP-nummer och därför är det ingen lösning. Däremot anser jag att upphovsrätten och äganderätten till verken måste respekteras och för mig handlar det därför om att finna en ny lösning som tillgodoser båda parter. När det gäller offentliggörandet av ett partis medlemsregister så anser jag principiellt att öppenhet är positivt. Det är särskilt viktigt vid skattefinansierad verksamhet. Men i detta fallet kan det tolkas som åsiktsregistrering och det kan jag aldrig försvara. Alltså tycker jag att det är fruktansvärt. Valhemlighet och åsiktsfrihet tillhör grunderna i demokratin och måste alltid respekteras!

     
  • At fredag, 21 juli, 2006, Anonymous Anonym said…

    Nice idea with this site its better than most of the rubbish I come across.
    »

     

Skicka en kommentar

<< Home