Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, juni 09, 2006

Fildelning, film och frågor

Fildelning på nätet är en omdiskuterad fråga. En stor del av ungdomarna laddar hem musik och film, upphovsrättsskyddat material, via den tekniken till sin egen dator. En av de funderingar jag har när det gäller diskussionen om betalning för upphovsrättskyddat material rör målningar och andra konstverk av professionella konstnärer och artister.

Såvitt jag vet får de inte betalt när jag besöker utställningar och gallerier eller flanerar i parken och njuter av statyer eller besöker kyrkor och studerar takmålningar. Men om jag lånar en bok, en CD eller DVD så får artisten betalt? Hur fungerar det? Är det skillnad på konst och konst? Konstform och konstform? Tidsperiod och tidsperiod? Teknik och teknik? Media och media?

Om du undrar vad jag tycker om fildelning så ställdes en fråga på min blogg om fenomenet och du kan läsa både den och mitt svar här.