Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, juni 16, 2006

Griniga gamla gubbar akt II

Kvinnors politiska preferenser är i förändring. Kommunalarbetarförbundet och Socialdemokraterna bedriver en ständigt intensiv propaganda speciellt för LO-kvinnorna och det har hittills hållit kvinnorna på mattan. Men något har hänt i kvinnors värld under mandatperioden.

När SCB efter förra valet mätte partisympatierna stödde bara 5,9 procent av LO-kvinnorna moderaterna. Nu har stödet mer än fördubblats till 13,3 procent. Det gör nya moderaterna till näst största parti bland LO-kvinnorna. Jag tror visserligen att vänsterpartiet tappat en hel del av sympatierna genom att Gudrun Schyman lämnade över till Lars Ohly, men jag tror knappast att det är hela förklaringen.

Moderaterna har historiskt sett alltid haft svårt att vinna kvinnornas röster. Men Fredrik Reinfeldts sätt i kombination med nya moderaternas politik appellerar helt klart till kvinnliga väljare, och särskilt till kvinnor i arbetar inom vård, skola och omsorg.

Men det finns ett mycket stort aber. Undersökningen ställer frågan om riksdagsvalet. Då är det klart att moderaterna blir andra största parti bland LO-kvinnor. Fredrik Reinfeldt vinner kvinnornas röster med nya moderaternas politik. Tyvärr ser det inte ut så på kommunal nivå. I alla fall märks ingenting av den trenden i Ängelholm.

Der beror antagligen på att det fortfarande är gammelmoderat politik som gäller här och att det till övervägande delen är gamla gubbar som innehar alla maktpositioner i den moderata kretsen i Ängelholm. Det är synd, tycker jag, att man inte förmår att ta tillvara den positiva Reinfeldtseffekten lokalt. Det gör att jag tyvärr inte vågar tro att undersökningens positiva resultat har bäring på verkligheten i landet som helhet.

Men jag hoppas fortfarande på en förändring. Liksom att jag hoppas att alla kvinnor tröttnar på att hålla sig på mattan. Jag säger bara: Stå på er. Annars gör någon annan det!