Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, juni 30, 2006

Vägra feministiskt självförsvar!

Vänsterpartiet vill att det ska bli obligatoriskt för skolorna att erbjuda alla tjejer kurser i feministiskt självförsvar från och med årskurs sju. Och imorgon kommer Ängelholms Moderata kvinnoförening (!)slå ett slag för att kvinnor ska kunna gå trygga och utan rädsla för att bli nedslagna på kvällarna. Det gör man tillsammans med Ängelholms Taekwondoklubb, som har kurser i kvinnligt självförsvar.

MKF kommer också att sälja överfallslarm i ett stånd på torget. Den produkt, som tillsammans med självförsvarssprej, de senaste åren blivit storsäljare på IKEA och Clas Ohlsson. Det säger mycket om kvinnors villkor och vardag.

Mot bakgrund av rättegången mot Hagamannen, där åklagaren yrkade på livstid, och åpromenadsmannen i Ängelholm (fortfarande på fri fot) och alla andra män som gör livet osäkert för oss kvinnor vill jag bara säga: Lås in dem!

Det är deras ansvar att låta bli mig. Jag har rätt att gå och röra mig fritt efter eget skön utan att behöva lägga tid på att kalkylera och analysera var det är säkrast att gå. Och absolut utan att behöva gå kurser i kvinnligt självförsvar.

Jag anser att de män som inte klarar att ta ansvar för sig och sin handlingar är en fråga för lagen och rättssystemet. Jag menar bestämt att det inte är kvinnors skyldighet att behöva ta lagen i egna händer och försvara sig, utan lagens skyldighet att se till allas, även vi kvinnors, rättigheter.

Att fokusera individens ansvar är en viktig del i min politik och lagar är till för att följas. Kvinnors rättighet att slippa männens våld och skipa rättvisa är samhällets ansvar - det kan aldrig och får aldrig bli kvinnans eget ansvar.

Jag vägrar ta ansvar för männens våld. Vägra feministiskt självförsvar! Aldrig har så många kvinnor haft så få män att tacka för så lite.

5 Comments:

  • At fredag, 30 juni, 2006, Blogger CV said…

    Själv har jag tränat karate i mer än 25 år och tycker det är jättekul, det är mer än sport, det är filosofi med mera. Jag tror det är jättebra att träna kampsporter, både för killar och tjejer och att våldet minskar om fler tränade.
    RS
    kulturbloggen.com

     
  • At lördag, 01 juli, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Mitt inlägg handlar inte om kampsport utan om att vi kvinnor har rätt att röra oss fritt. Det är inte vårt ansvar att försvara oss utan Hagamannen och andra våldsmäns ansvar att låta bli oss. Lås in dem!

     
  • At lördag, 01 juli, 2006, Anonymous Anonym said…

    Du skriver "Ängelholms Moderata kvinnoförening (!)slå ett slag för att kvinnor ska kunna gå trygga och utan rädsla för att bli nedslagna på kvällarna. Det gör man tillsammans med Ängelholms Taekwondoklubb, som har kurser i kvinnligt självförsvar." och vidare skriver du "Vägra feministiskt självförsvar!".
    Jag får inte ihop det, ologiskt. Jag tolkar kvinnligt självförsvar=feministiskt självförsvar. Alltså samma sak, så uppfattar jag det och det gör även mina vänner. Givetvis kan man tolka ord på olika sätt. Men, vad menar du med kvinnligt självförsvar och feministiskt självsvar? Är det någon skillnad?

    Sen tror jag inte speciellt mycket på självförsvarssprej. Risken är att det skapar en falsk trygghet. Och, vad händer om det missbrukas, används i fel och brottsligt syfte, exempelvis överfallsrån där rånaren hotar med sprej mot sitt rånoffer.

    Jag tycker att man skulle arbeta mer att göra våra offentliga rum mer öppna. Ta bort stora buskar och träd, mer belysning i tunnlar etc.

     
  • At lördag, 01 juli, 2006, Anonymous Anonym said…

    Jag kan inte se någon skillnad mellan kvinnligt självförsvar och feministiskt självsvar. Har kollat på hemsidor.
    http://www.allakvinnorshus.org/sjalvforsvar.htm

    http://www.kenpo.se/index.asp?p=38

     
  • At måndag, 31 juli, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Ni har helt rätt i att feministiskt självförsvar = kvinnligt självförsvar. Det som skiljer är nog avsändaren.

    Det gängse begreppet är feministiskt självförsvar, något som t ex Ung vänster och F! använder i sitt valmaterial.

    Begreppet kvinnligt självförsvar användes i artikeln om Moderata kvinnoförening, och förmodligen är det så att de inser att begreppet feministiskt självförsvar är intimt förknippat med kommunisternas krav på att ämnet ska bli obligatoriskt i skolan.

     

Skicka en kommentar

<< Home