Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, juli 03, 2006

Bloggosfären en demokratisk revolution

Senaste veckan har varit svettig. Inte bara på grund av att sommaren har kommit på allvar och jag har kunnat tillbringa en del tid på stranden, utan också för att telefonen har gått varm. Den ena kvinnan efter den andra har hört av sig.

Jag har svårt för att förstå att mina inlägg på bloggen är så otroligt uppmärksammade och väcker så mycket känslor och synpunkter. Men så är det. Förvisso hoppas jag ju att någon läser det jag skriver, särskilt nu när jag inte har tillgång till någon annan politisk plattform, men inte trodde jag att den skulle väcka så många till att tycka så mycket. Än mindre att jag kunde engagera till ett så fantastiskt engagemang. Tack alla ni!

Men det är också ett viktigt faktum som tydlíg visar hur bloggosfären förändrar omvärlden, både i det lilla och i det stora. Det är bara att inse att det är en demokratisk revolution som pågår. Varken medier eller partier, journalister eller politiker har numera kontroll över vad jag eller någon annan medborgare vill berätta för allmänheten. Och allmänheten väljer själv vad de vill ta del av - oavsett form och innehåll. Vi kan bara gratulera varandra...eller hur?

2 Comments:

  • At fredag, 07 juli, 2006, Anonymous Anonym said…

    "Problemen med bloggar är att det är så lätt att formulera sig utan närmare eftertanke." Så skriver Måns i en kommentar till dig. Så rätt han har.
    Om man ger tillräckligt många bloggare tillräckligt många datorer så får vi kanske fram en Shakespeare förr eller senare. Men frågan är om det är värt priset. Din blogg med nästan 0 comments överallt är en verklig kontrast till NST:s insändarsida och de reaktioner man kunnat läsa där på ett inlägg från Pastor Jansson.

     
  • At tisdag, 18 juli, 2006, Anonymous Anonym said…

    "Majoriteten av tyskarna tyckte att Hitler hade rätt."

    Konstigt att hans parti då aldrig van några parlamentariska val utan att makten behövdes ges till honom ifrån borgerliga partier. Men med "glimten i ögat" så har du såklart rätt.

     

Skicka en kommentar

<< Home