Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, juli 21, 2006

Gud spår och Jantelagen rår

Läste häromdagen en intervju med kulturjournalisten och författaren Anneli Jordahl i HD/NST. Hon är aktuell med boken Att besegra fru J. - en bok om Elsie Johansson som kommer ut på Atlas förlag i mitten av augusti. Det som väcker mitt intresse är den betydelse som, den av Axel Sandemoses nedtecknade Jantelag tycks ha haft och och fortfarande har för kvinnor i arbetarrörelsen.

"Elsie Johansson gifte sig och fick barn tidigt och jobbade 30 år på posten. Att skriva och publicera sig var det inte tal om i den jantelagspräglade värld hon rörde sig i. Författardebuten skedde först vid 48 års ålder. Det är här som bokens titel kommer in."
- Elsie Johansson har sagt att 'mitt liv har gått ut på att besegra fru J', och den strofen finns också med i en dikt som hon har skrivit, säger Anneli Jordahl.
Gissa om jag känner igen mig i den beskrivningen! Som kvinna uppväxt i arbetarhem, medlemsskap i Unga Örnar vid fyra års ålder så är Jantelagen internaliserad till den milda grad att det fortfarande vid 47 års ålder är svårt att inse det själv.

Ändå är det så uppenbart när jag försöker se det utifrån. Vi flickor skulle inte tro att vi var något eller kunde något. Om vi blev gifta och fick barn så hade vi tur. Boklig bildning var skadlig. Vi flickor i arbetarklassen hade inte hjärnor som klarade av den typen av intellektuell påfrestning.

Då jag som trettiofemårig ensamstående mamma med fyra småpojkar blev uppsagd på grund av arbetsbrist i samband med fastighetskraschen beslutade mig för att läsa vidare igen, möttes jag inte av några positiva kommentarer. Tvärtom! Trodde jag att jag var bättre än andra?! Duger inte vanliga skitjobb till dig?! De menade att det skulle sluta illa för mig. Jag var inte ämnad för boklig bildning. De hade minsann hört om andra arbetarungar som trott att de var något och börjat studera i Lund. Det hade slagit över för dem.

Ett sätt att beskriva att hjärnan av födseln var för svag för en sådan ansträngning. Det är inte långt mellan genialitet och galenskap, sa de. Och menade att jag som kom från arbetarklassen inte hade en hjärna konstruerad för genialitet utan skulle urarta till galenskap. Sankt Lars i Lund eller Sankt Sigfrid i Växjö nästa!

Jantelagen är en i allra högsta grad levande norm inom såväl socialdemokraterna och kommunisterna. Det är arbetarrörelsens mest effektiva sätt att hålla de sina på plats. Tro inte att du är något! Ideologin bygger på det samtidigt som det präglar politiken. Alla ska ha det lika dåligt!

Jag lyckades ta examen vid Lunds universitet och har sedan studerat vidare vid Malmö högskola. Efter 215 universitetspoäng betraktas jag inte som en resurs utan som en förrädare. Tragiskt tycker jag. Men Gud spår och Jantelagen rår inom svensk arbetarrörelse.

Kunskapsföraktet styr sossarna och kommunisterna. Det uppenbarades för mig när jag som akademiker arbetade som politisk sekreterare för sossarna i Skåne. Min universitetsexamen uppvägdes inte ens av att jag arbetat vid löpande bandet i fabriken hemmavid, städat trappor och offentliga institutioner, passat barn i familj, diskat på restaurang om nätterna när barnen var små eller ens passat upp som servitris och brett mackor, sålt snus och pilsner till långtradarchaufförer och bergssprängare.

Samtidigt säger man sig satsa på högskolor och bygger en i varje buske. Ett bra sätt att smeta ut det som finns så att ingenting blir värt något och alla blir lika dåliga! Bra jobbat!

1 Comments:

  • At söndag, 23 juli, 2006, Anonymous Anonym said…

    Hej Christina!

    Har du tillstånd att publicera Ekots redaktionella texter? Om inte föreslår jag att du slutar beskäla folk på deras imateriella egendom och betalar för dig som oss hederliga människor.

    Annars måste jag passa på och berömma din stora begåvning. Du lyckas med att i en enda bild känna igen både en TV-kändis och Centerpartiets logotyp. Inte illa!

    Skälet till utebliven "demokratisk protest" kan enklast förklaras med att det var en demokratisk process (telefonröstning bland tittarna) som ledde till att 250 000 skänktes till pirate bay, roh-nin och projektet Osynliga Partiet.

    Kamratliga hälsningar niclas

     

Skicka en kommentar

<< Home