Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, juli 29, 2006

"Nya Hagamannen" på löpsedeln

Ännu ett sexövergrepp - det åttonde i ordningen - har skett i Ängelholm rapporterar Kvällsposten idag. Jag läste löpsedeln när jag gick förbi butiksgrannen och köpte tidningen – Peter J Olsson och Maria Ludvigsson skriver förresten ofta skarpa ledare där. Tidningen berättar i en artikel att offret den här gången var en flicka under 15 år och att polisen vädjar till allmänheten om hjälp. Denna gång var det ett barn som drabbades av en mans sjuka sätt att visa dominans.

Min lokaltidning Helsingborgs Dagblad/NST har av någon anledning valt att inte skriva om detta övergrepp. Varför vet jag inte, normalt brukar det vara nyhetstorka under semestertid. Jag upplever det som att man sticker huvudet i sanden och väntar tills stormen är över. Den strategin passar inte mig; jag vill ta min del av ansvaret. Jag anser att John F Kennedy hade helt rätt när han fällde sina tänkvärda och berömda ord:
Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, fråga vad du kan göra för ditt land.
Mot bakgrund av de kvinnor som blivit utsatta för den värsta kränkning en kvinna kan råka ut för; tycker jag att det är högt på tiden att vi lämnar ”mycket-snack-och-lite-verkstad-stadiet”. Jag ser hur det är, jag vet hur jag tycker att det bör vara –skillnaden däremellan ger svaret gör!

Innan nästa kvinna faller offer för Åpromenadsmannen, i folkmun och Kvällsposten kallad nya Hagamannen, vill jag vidarebefordra några konkreta förslag som ligger till grund för det Handlingsprogram för kvinnors trygghet som jag nu håller på att arbeta fram. Jag kommer att utveckla det i dialog med professionell personal, ideella krafter och med dig som vill bidra till ett tryggare samhälle.


Samhället måste tydligt signalera att sexuellt våld inte accepteras, som att använda straffskalorna och ge polisen uppdrag och resurser att höja uppklarningsprocenten

En ”våldtäktskommission” bildas inom Skånepolisen

Samla kompetens vid en våldtäktsklinik i Skåne, som även ansvarar för forskning och kunskapsdelning

Krav på behandlingsplan för dömda

Könsperspektiv på stadsplanering

Starkare fokus på våld i hemmet; kvinnors och barns mänskliga rättigheter


Det var några av de punkter som jag arbetar utifrån. Bidra gärna med dina kunskaper, erfarenheter och idéer. Och fråga inte längre vad samhället kan göra för dig, utan vad du kan göra för samhället...

2 Comments:

  • At måndag, 31 juli, 2006, Blogger lord brown mouse said…

    great stuff

     
  • At måndag, 31 juli, 2006, Blogger Christina Linnea said…

    Hej Susanna,

    och tack för dina förslag. Jag håller med dig om att attityder och värderingar är centralt.

    Jag vet att vissa organisationer och föreningar arbetar intensivt med de frågorna för att ha en gemensam värdegrund.

    Du har helt rätt i att man inte kan behandla andra individer som objekt, men tyvärr tillhör det den politiska kulturen i Sverige sedan ett sekel tillbaka.

    Hoppas att vi kan ändra på det när fyrtiotalisterna tappar maktpositioner och unga människor får plats i samhället.

    Jag arbeter in dina tankar i förslaget. Hör gärna av dig igen om du har fler bra förslag. Lycka till med ledighet och utbildning!

    Hälsningar
    Christina Linnea

     

Skicka en kommentar

<< Home