Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, augusti 27, 2006

Partiledarintervju med Göran "Saida" Persson

Göran Persson tycks vara en av dem som drabbats av spelberoende och förläst sig på nyare trosinriktningar. Han verkar minst ha förspelat sig på Black & White; spelar ond, spelar god och spelar gud. Dessutom har han genomgått en fullständig metamorfos och försöker framstå som mer Saida än vad Saida någonsin var.

Göran "Saida" Persson tycks uppenbarligen veta hur allt kommer att bli framöver. Han vet bättre än SCB, KI och AMS och absolut mycket bättre än journalisterna vad frågorna i intervjun borde avhandla och hur de borde formuleras.

När Göran var gift med Annika och bodde i Malmö drömde han ibland om att bli präst när han avslutade sitt politiska uppdrag. Nu tycks han sätta likhetstecken mellan Gud och Sveriges Statsminister!

Oavsett vad SVT:s relativt skickliga journalister ställde för frågor så fick de genast ett oförskämt svar; de ställde fel fråga, frågan var felformulerad, felet var att frågan utgick från ett felaktigt faktaunderlag från en statligt myndighet etc. Sammantaget kan bara sägas att oavsett vad journalisterna sa så visste Göran Persson bättre och oavsett vad statliga myndigheter konstaterat så avfärdades det av Göran Persson, som visste bättre själv.

Nu vill jag bara veta två saker från Göran Persson. För det första: Har du fått någon magisk begåvning direkt från Gud? För det andra: Jag har tappat bort ett gammalt utsirat kors i riktigt silver. Var finns det?

Om du mejlar mig och hjäper mig att finna mitt borttappade konfirmationskors, så ska jag överväga att tro på dina spådomar. Som vetenskapsman tror jag dock mer på forskningsinstituten, även om jag rent intiutivt kan tänka mig att Saida hade en betydligt större förmåga att förutsäga framtiden än vad en Persson har.

Göran, jag undrar hur det går för Sverige? Vad känner du i ditt onda ben?