Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, september 18, 2006

De flesta ville byta statsminister

Valresultatet är strålande! Vi har idag vaknat upp till en ny dag med en ny statsminister och regering i vårt land. Allians för Sverige har fått folkets förtroende att regera landet. Det känns tryggt och bra.

I valet till landstingsfullmäktige har Allians för Skåne fler röster än vänsterkartellen i Skåne. I kommunfullmäktige ökar nya moderaterna från 18 till 21 mandat.

Smolk i glädjebägaren är centerns, kristdemokraternas och folkpartiets minskade antal röster i kommunvalet. Jag hade hoppats att det skulle gå bättre för alliansvännerna här i stan. Ett tack till alla mina alliansvänner för gott samarbete i valrörelsen. Vi fortsätter att jobba tillsammans för medborgarna i Ängelholm.

Sossarna backar och tappar mandat till Sverigedemokraterna, som tar plats i vår fullmäktigeförsamling. Angående deras valframgång citeras jag i dagens HD/NST:
Det behöver inte vara negativt om Sverigedemokraterna kommer in i fullmäktige. Då kan de inte huka längre, då måste de bekänna färg.
Både trött och glad vill jag tacka alla nyfikna väljare som pratat med mig. För första gången i mitt 27-åriga politiska liv har jag till och med blivit uppringd av väljare på valdagen. De ville berätta att de röstat på moderaterna och kryssat mig!

En lång skogs- och strandpromenad med mina kampanjmedarbetare Totte & Teddie står på tur. Sedan gruppmöte och byggnadsnämnd. Valanalysen får därför anstå en eller två dygn.