Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, september 28, 2006

Fängelse för främlingsfientlig SSU-ordförande?

Rättegången mot SSU:s ordförande slagskämpen Anna Sjödin har nu pågått i två dagar. Idag yrkar vice chefsåklagare Per Lindkvist på fängelse för lilla vackra Anna:
– Det är ett brott, som jag ser det, av hatbrottskaraktär, alltså ett brott som har en främlingsfientlig udd. Jag tycker att omständigheterna är sådana att det finns inget utrymme att välja någon annan påföljd än normalpåföljden. Därför menar jag att Anna Sjödin ska ha ett kort fängelsestraff för det här.
Vakten Babak Jamei och Anna Sjödin ger skilda bilder av händelsen. Men jag tycker att det är självklart att blotta misstanken om att Anna Sjödin kallat honom för svartskalle är tillräckligt för att hom måste avgå. Och faktum är att vaktens berättelse stöds av flera av hans kollegor, trots att Anna Sjödin hävdar motsatsen.

Min uppfattning är att om Anna Sjödin varit så oskyldig som hon säger så hade hon inte behövt en advokat som heter Leif Silbersky. När han säger att hon inte vill ha några fördelar för att hon är en framgångsrik kvinna och SSU:s ordförande, då utgår jag från att det är just detta de vill. Annars hade han inte behövt säga det.

På vilket sätt hon är en framgångsrik kvinna sa han inget om, så jag utgår från att han menar när det gäller att få in en rak höger på en stackars extraarbetande läkarstudent! Vad blev det av åtalet om våld av tjänsteman? Räknas det också till meriterna för denna framgångsrika kvinna?