Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

lördag, september 09, 2006

Marita Ulvskog och Feministas

I veckan var socialdemokraternas partisekreterare Marita Ulvskog, som tidigare nämnts, mycket kritisk mot Leijonborgs negativa inställning till socialdemokraterna angående dataintrånget. Marita Ulvskog säger:
Jag hoppas att man väljer att ta ansvar och inte skyller ifrån sig. Leijonborg säger att vi utnyttjar och exploaterar den här skandalen. Han agerar som en våldtäktsman som skyller på offret, istället för att säga att de har gjort fel och tar det fulla ansvaret. Han kan inte låta bli att försöka skuldbelägga oss
Gudrun Schyman i feministiskt initiativ tycker att Ulvskog urvattnar begreppet våldtäkt. Och jag kan inte annat än att hålla med. Jag ser det som kränkande för kvinnor att en så pass högt uppsatt politiker som Marita Ulvskog ger uttryck för en sådan kvinnosyn. Och det är också anledningen till att Alliansens grupp för kvinnors trygghet här i Ängelholm opponerar bland annat genom en insändare i HD/NST.

Marita Ulvskog, som också är ansvarig för socialdemokraternas feministiska nätverk Feministas, erkände att hon kanske borde formulerat sig bättre. Det hoppas jag verkligen att hon menade.

Men jag anser ändå att hon borde förstått vad hon sa och vilken konsekvens det skulle få. Jag hoppas verkligen att alla flickor och kvinnor lär sig språket,systemet och strukturen så att de får en möjlighet att komma in i samhället.

Det är ingen självklarhet!