Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

söndag, november 12, 2006

Sverige, Cuba och Nordkorea

Socialminister Göran Hägglund gör om den socialdemokratiska förra regeringens utredning om Apoteket.

EU-domstolens ansåg att det svenska systemet innebar en stor risk för att en del receptfria produkter och företag utsattes för orättvis behandling. Systemet med apoteksmonopol finns förutom i Sverige bara på Cuba och i Nordkorea!

Min absolut bästa chef någonsin, före detta regiondirektör Stefan Carlsson, är VD för Apoteket AB, men jag kan och vill inte försvara systemet. Jag ser istället fram emot att alliansregeringen byter utredare och ger nya utredningsdirektiv.

Jag hoppas verkligen att Göran Hägglund och alliansregeringen är tydlig i direktiven. Jag vill se en konsekvensanalys av monopolets avskaffande. Forskare inom ekonomi är sällan överens om något, men en sak är de totalt eniga om: att monopol alltid leder till högre kostnader för kunden.

Tyvärr Stefan, men du passar inte som statens långa arm utan tål mer än väl att konkurrensutsättas på en fri marknad...