Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, januari 19, 2007

Sahlins skandalösa snedsprång

Socialdemokraternas beslut att föreslå Mona Sahlin till ny partiledare efter Göran Persson har fått journalisterna att gräva ordentligt. Hennes tidigare kända oförmåga att sköta sin privata ekonomi är väl känd och räknas inte som nyhet. Men Claes Bloch, som är ordförande för LO-distriktet i Skåne, uppger till Ekot att LO i Skåne säger nej till Sahlin med hänvisning till gamla synder:
Man tycker att hon är lite slarvig efter de tidigare affärerna och att hon som minister försökte införa ett strejkstopp och det gör att medlemmarna inte har förtroende för henne.
(Jag är medveten om att jag bidrar till hågkomsten genom att ta upp det i mitt inlägg.) Men genom min erfarenhet från arbete inom socialdemokraterna i Skåne kan jag bara säga att det förekommit en hel del ekonomiskt "slarv" bland skånska sossar också. Hur var det till exempel med kansliavgifterna som alla politiker skulle betala i procent av sitt arvode till socialdemokratiska distriktet? Om jag varit i Claes Blochs ombudsmannakostym så hade jag aktat mig för att kasta första stenen.

Förutom dessa välkända gamla affärer har journalisterna hittat två fruktansvärt upprörande nyheter rörande Mona Sahlins göranden. Redan vid presskonferensen igår ställdes frågor om varför Mona Sahlin skrivit om utbildningen på Cuba. Det var helt korrekt: Mona Sahlins specialarbete i gymnasiet handlade om Cuba. Det måste vara minst 30 år sedan hon skrev det; antagligen någon gång i mitten av 1970-talet. I den tidsanda som Lukas Moodyson skildrade med inlevelse i filmen Tillsammans.

Idag kommer så nästa "skandal". Mona Sahlin har inte varit med i facket när hon var egenföretagare! Åter står en skånsk fackordförande för den stora indignationen över hennes fräckhet och klassförräderi!

Imorgon torde det vara Företagarnas tur att visa sin förtrytelse över att Mona Sahlin har gått med i facket...