Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, januari 11, 2007

Ska vi byta huvud med varann

Utrikesminister Carl Bildt har hamnat högre på den politiska dagordningen som person än som politiker. Omdömena skiftar väldigt. Expressens PM Nilsson kräver hans avgång och skriver att han är en skrupelfri affärsman som aldrig borde ha blivit utrikesminister.

Medan DNs huvudledare (Barbro Hedvall?) menar att optionerna är ett sidospår. DN anser att förtroendet för Carl Bildt inte ändras av optionerna i Vostok Nafta, utan att hans insatser måste bedömas mot bakgrunden av hans kontaktnät och tidigare erfarenhet.

Att journalister letar Carl Bildt-nyheter med ljus och lykta förstod jag när ett spännande och politiskt avgörande nyhet trillade in i min mejlbox: Carl Bildts huvud byttes helt sonika mot Ashley Heppenstalls! Titta själv här.

Den professionella politikerns kommentar inbjuder till ett gott skratt: Ser man på. Det tror jag är bra för Ashley ska jag säga, för han behöver banta lite, säger Carl Bildt till TT.

Hur ska detta sluta? Ja, kanske ska vi låta ekonominyheterna avgöra. Jag såg i alla fall att dagens vinnare på börsen var Lundin Mining Corporation som stigit med +7,02%. Dagens förlorare på börsen var Scania.

Kan det vara så att ju mer medierna nämner Carl Bildt ju högre blir aktiekursen i Lundingruppens företag enligt tesen: All reklam är god reklam?