Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, februari 26, 2007

Persson och vännen Fichtelius

Persson är spänd inför dokumentären, rapporterar DN Kultur. Det dokumentärprogram om statsministern som var orsaken till att Erik Fichtelius fick sparken, först från Aktuellt och senare även från SVT24, börjar sändas den 19 mars.

I valrörelsen 2002 spelade Erik Fichtelius dubbla roller, både granskande journalist och kompis. Hur mycket denna vänskapskorruption påverkade valresultatet vet vi inte. Men misstankarna finns där.
- Jag kommer inte ihåg vad jag har sagt. Jag har ju talat med Fichtelius i tio års tid. (...) Jag har pratat med honom när jag varit i gasen och när jag varit deprimerad, säger Persson.
Kunde inte Anitra tipsat om systembolagets hemsida. Där kan du läsa om alkohol och hälsa?

Persson anser att han borde få rätt till förhandsgranskning, precis som hos de större tidningarnas intervjuer. Antagligen har han fått det; annars hade han väl knappast behövt påpeka att han inte fått den möjligheten.

Det är inte alltid så lätt att styra vad journalister väljer att skriva. Det blev hans förra fru Annika varse vid flera tillfällen när vi jobbade ihop. Hon ringde och skällde på journalisterna halva arbetsdagen, med påföljd att de skrev ännu mer samma dag!