Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, februari 05, 2007

Skugge, skola och sorgfällig sanning

Läste just Linda Skugges krönika i Expressen den 3 februari med rubriken Ge sjuåringar betyg i höst. Det hör inte till vanligheterna att jag har samma uppfattning som Linda Skugge, men i denna frågan har vi exakt samma tanke. Jämför med mitt inlägg Betyg från årskurs ett sänker sjukfrånvaron den 28 januari.

Jag måste bara citera och kommentera Skugges krönika:
"Det är inte enligt svensk mentalitet att stämpla sjuåringar", säger Marie Granlund (s) till DN. Nä tacka fan för det, det är det inte. Svensk mentalitet är att låta ungarna härja fritt och bestämma över de vuxna. Näääää inte kan vi ta ungarnas mobiler trots att de messar hela lektionerna. Det är kräääänkande. DET är svensk skolmentalitet. Näääää det är ju taskigt att ge ungarna betyg, tänk på dem som inte får godkänt. Då blir det ju synd om dem. DET är svensk skolmentalitet.
Ja, först kan jag bara kommentera att Marie Granlunds uttalande bara är precis vad jag förväntat mig. Däremot är det väl helt enligt svensk mentalitet att sluta hälsa på före detta medlemmar i socialdemokraterna (läs: undertecknad) som byter parti!

Som exvikarierande lärare beslutade jag att omhänderta elevernas mobiltelefoner om de envisades med att använda dem under lektionstid. Då fick jag backning av rektor som ansåg det kränkande för eleverna. Tänk om de behövde ringa mamma eller pappa? Trots att jag ansåg att tonåringar oftast inte ringer mamma eller pappa på lektionstid och om det möjligen skulle behövas gick att lösa via skolans telefon i lärarrummet, ansåg rektorn det kränkande för "barnen".

Jag tog då upp frågan på ett föräldramöte och det fanns inte en enda förälder som hade något emot regeln - tvärtom. De tyckte det var rätt och var till och med beredda att hämta den beslagtagna mobiltelefonen på skolan efter tredje förseelsen. Behöver jag nämna att ingen elev glömde stänga av mobilen mer än två gånger under hela terminen?

Linda Skugge fortsätter:
Alltså vi lindar in sanningen i lite gulli-gull och LURAR barnen?
Linda Skugge drar således samma slutsats som jag även om formuleringen inte är densamma.

ERGO Underskatta aldrig ett barn. Bemöt barn med respekt. Du kan aldrig lura ett barn - bara dess föräldrar.

1 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home