Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, mars 08, 2007

Internationella kvinnodagen

Egentligen gillar jag inte den internationella kvinnodagen. Ur ett perspektiv kan jag tycka att det blir lite samma sak som Kanelbullens dag och den typen av jippon. Det ogillar jag. Men jag instämmer ändock till fullo med moderaternas partisekreterare Per Schlingmanns artikel på moderaternas hemsida Jämställdhet utmaning för moderaterna.
Låt oss hoppas att internationella kvinnodagen blir ett sätt att uppmärksamma den ofrihet många kvinnor upplever och initiera en diskussion om hur vi kan komma till rätta med problemen.
Nu åker jag till moderaternas rikskonferens i Örebro. Låt oss ta tag i diskussionen där, Per. Jämställdheten kan vara en ödesfråga för moderaterna. Det är dags att ta tag i frågan på allvar. Moderaterna är det enda parti som ser mig som kvinna som subjekt. Att visa den uppenbara slutsatsen: Det är det som är vårt uppdrag!