Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, mars 16, 2007

Konsekvens i kritiken

På grund av mitt besök på den moderata rikskonferensen i Örebro har jag försummat uppföljningen av den internationella kvinnodagen. Ni som följer bloggen vet att jag länge har kritiserat lokaltidningen HD/NST för dess usla kvinnorepresentation. Bland annat i samband med internationella kvinnodagen 2006 genom mina inlägg Tredje statsmakten och jämställhet samt Män i majoritet i media. Tidningen har sedan flera år tillbaka tagit upp den sneda könsfördelningen på ledar/opinion-redaktionen en gång om året i en läpparnas bekännelse, men utan att konkret dra några slutsatser i övrigt.

Då jag varit konsekvent i min kritik bör jag också vara konsekvent och rosa tidningens ledning för att de äntligen anställt en kvinna som ledarskribent på den viktiga opinionsbildande ledarredaktionen. Välkommen Lotta Hördin!

I övrigt finns det dock mycket i övrigt att önska när det gäller kvinnoperspektiv i tidningen. Enligt min bedömning är det fortfarande tidningens absolut sämsta gren. Men rätt ska vara rätt och härmed rosar jag tidningens ledning för att ni för första gången faktiskt åtminstone försökt att krypa. Jag vågar inte hoppas att ni lärt er gå före den 8 mars 2008; men ni kan väl jobba på det?

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan!