Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, mars 23, 2007

Ordförande Perssons hustru, min kollega eller varför statsministerns fru alltid köpte två par likadana Gaborskor

I det tredje programmet behandlades också Göran Perssons havererade äktenskap med hustrun Annika. Han skulle ha skilt sig redan 1997, säger han, men var rädd för att publiciteten skulle skada partiet och regeringen, skriver DN.

Enligt Aftonbladet var Göran Persson rädd för vad medierna skulle skriva om honom om han skilde sig från Annika. Därför fick hans egna privatliv stå tillbaks för regeringsarbetet. Under de här tunga åren hade han i stort sett inget socialt umgänge utanför sitt arbete.

Men då ljuger han. Jag arbetade åren 1997 och 1998 som politisk sekreterare vid Malmöhus läns landsting tillsammans med Annika Persson. Redan 1998 började ryktena gå om att Göran inte åkte hem till Malmö om helgerna, eftersom han hade en älskarinna i Stockholm.

Däremot åkte Annika till Sagerska palatset. Hon fortsatte också, i alla fall, så länge jag jobbade kvar att alltid köpa två par likadana skor av favoritmärket Gabor. Ett par i Malmö och ett par i Sagerska.
- Det är så jobbigt att bo på två ställen. Du vet, när jag är i Sagerska så vill jag ha just de skorna och så kommer jag på att de står i garderoben i Malmö och tvärtom, sa Annika i rökrummet på Baravägen 1 A (som landstingshuset oftast kallas.)
Ja, jag erkänner att jag rökte då. Men det gjorde både Annika och Mona Sahlin också. Om de har slutat nu vet jag inte; men jag har.

Men historien upprepar sig. Vissa män är notoriskt otrogna. Göran Persson tillhör den skaran som ständigt söker bekräftelse genom nya förhållanden. Göran skiljde sig 1995 från Gunnel, som han har döttrarna Anna och Linnea tillsammans med, och gifte om sig med Annika Barthine (då Lindqvist och sedan Persson). De hade då varit "ett par" sedan en tid tillbaka. Annika letar länge efter "rätt" lägenhet med "rätt" läge. Förvisso finns det kring Värnhem vackra sekelskifteslägenheter, men vid den tiden tyckte Annika att det var för mycket utlänningar, alkoholister och klotter i den stadsdelen. Så småningom hittar hon en lägenhet vid Regementsgatan som hon anser ståndsmässig. Eftersom jag samtidigt också letade lägenhet i Malmö var detta ett ständigt samtalsämne på jobbet.

Göran och Annika flyttar in i lägenheten snett emot Malmö Stadsbibliotek. Annikas tonårspojkar tillbringar halva tiden hos sin pappa i Åkarp och går på gymnasiet i Malmö, så därför var det inte tänkbart att flytta till Stockholm. Perssons döttrar besöker Annika och Göran och ibland har Annika dem med sig till jobbet på Baravägen 1.

2003 skiljer sig Göran från Annika och gifter sig med sin gamla statssekreterare från finansdepartementet Anitra Steen, som han befordrat till VD för Systembolaget.

2004 presenterar Annika Margareta Winberg ett feministisk initiativ. Annika deltog i samband med detta i en tevedebatt där hon talade om Lysistrate och antikens feministiska metod nr 1: kärleksstrejk. Jag kan inte låta bli att sammantaget dra slutsatsen att Annika var tämligen bitter över att bli lämnad. Hon ansåg också att tillfället var särskilt dåligt valt; strax före den stora familjehögtiden jul. Den slutsatsen bekräftades även vid två tevedokumentärer om Annika.

Annika ville inte skiljas, men visste att han hade en annan kvinna. Något som inte borde förvåna henne eftersom Göran svek sin första hustru för Annikas skull. Ett beteende som passar in i handlingsmönstret för en narcissist och lögnare.

Läs Margareta Winbergs och Annika Barthines Vägrar- punkterna för alla kvinnor och fundera på eventuella samband och vilka slutsatser Annika dragit.
Vägra kvinnolöner - ta betalt!
Vägra huvudansvaret för familjen - dela föräldraledigheten.
Vägra 24-timmarsomsorg om andra - tänk på dig själv -också.
Vägra ständigt vara nummer två - tag plats!
Vägra bli förtryckt - gör dina egna val! Vid behov - skilj dig!