Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, april 19, 2007

Det brinner på Rosengård; för vem klämtar klockan

Och så var det dags igen. Aftonbladet uppger ikväll att det brinner på Rosengård. Eva Westford, från Malmös räddningstjänst antar jag, vill inte uttala sig till Aftonbladet om hur Rosengårdsupploppet kommer att utvecklas under det närmaste dygnet.

Men bara att hon inte vill uttala sig och samtidgt inte emotsäger begreppet Rosengårdsupploppet säger mer än om hon faktiskt hade sagt något. Det är en ytterst prekär situation. Vad händer härnäst? Det är kanske dags att ta situationen på allvar. Människan är ett flockdjur som vill känna tillhörighet. Får man inte den så måste man ta den ty som den engelske prästen och poeten sa:

"Ingen människa är en ö. Alla är en del av någonting och varje gång en ny människa föds blir jag starkare för jag är en del av mänskligheten... varje människas död förminskar mig, ty jag är innesluten i mänskligheten; och sänd för den skull aldrig bud och fråga för vem klockan klämtar; den klämtar för dig."
...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!