Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, april 03, 2007

DN:s litteraturredaktör Jonas Thente och brasklappen

Enligt en artikel i DN idag höjer DN Kultur tempot på nätet. Märkligt egentligen vad media tycker att medianyheter alltid är av allmänintresse. (Ja, jag vet att jag genom att kommentera vidimerar den tron) I vilket fall rapporterar DN att fem DN-medarbetare i veckan öppnar egna bloggar.

Den förste bloggaren ut är DN:s litteraturredaktör Jonas Thente. Han får frågan varför han ska blogga och svarar frankt och fräckt följande:
- Jag blev tillsagd. Och accepterade för att det är så retro, så 2003.
Ja, det är ett sätt att förhålla sig till fenomenet bloggar. Jag har förståelse för att det känns jobbigt att som kulturelit u p a plötsligt behöva sänka sig till ett medie som är öppet för kreti och pleti. För att freda sin självbild som speciellt utvald litteraturkritiker och skribent är det bra att skaffa en positiv affirmation att klistra upp på spegeln och kylskåpet.

Jag gissar att Jonas Thente kommer att klippa ut kommentaren och klistra upp den på sitt kylskåp, för att varje dag komma ihåg att han tillhör kritikerkårens kulturelit. Öriga DN-medarbetare som börjar blogga, Ulrika Kärnborg, Helena Lindblad, Martin Nyström och Niklas Wahllöf, uttalar sig betydligt mer positivt om den nya arbetsuppgiften; och kulturchefen Maria Schottenius välkomnar "sina" bloggare. Är det inte intressant vad läsarna tycker? De ägnas inte en rad...

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home