Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

tisdag, april 24, 2007

Karin kristallklar - konstig kandidatprioritering i Folkpartiet Liberalerna

DN har genom en rundringning till folkpartiets länsförbund kommit fram till slutsatsen: Fem namn aktuella som partiledare. I artikeln skriver man:
Nästa folkpartiledare blir skolminister Jan Björklund - eller EU-minister Cecilia Malmström. Detta att döma av DN:s rundringning till 13 av 21 länsförbund. Men här finns också flera seriösa jokrar med i leken.
De seriösa jokrarna, enligt DN är "gruppledaren i riksdagen Johan Pehrson, partisekreteraren Erik Ullenhag och integrationsminister Nyamko Sabuni." Förutom min personliga favorit Cecilia Malmström, som förmodligen inte är intresserad av uppdraget utan hellre arbetar i EU, ser jag Karin Pilsäter som den naturliga och bästa kandidaten. Hon har lång erfarenhet, är otroligt kunnig, är ung och dessutom kvinna.

Hon är enligt min mening det absolut självklara valet, speciellt när jag ser till Allians för Sverige som helhet. Med Karin i köket passar hon perfekt in i alliansledningen. De fyra - två kvinnor och två män - blir ett fullständigt oslagbart team!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!