Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, april 23, 2007

Medias skvaller och spekulationer i sänkte Leijonborg

På måndagsförmiddagen meddelade Leijonkungen valberednings ordförande att han inte ställer upp för omval, skriver DN.

Det är en mycket märklig process som avslutas med att han Lars Leijonborg vid en direktsänd presskonferens i eftermiddag meddelar nyheten och varför.

Även om förklaringen att han inte har tillräckligt stöd inom partiet är sann idag, så är jag säker på att den inte var det för bara några dagar sedan. Och då kan man fråga sig varför läget skiftat så snabbt.

Jag kan tänka mig två alternativa scenarios. I båda är rättegången kring dataintrånget startskottet. Men i det ena scenariet har journalister med anledning av rättegången satt sig och systematiskt ringt runt till distriktsordförandena och ställt frågan om de tycker att Lars Leijonborg borde avgå. Det finns alltid någon som svarar ja, på en sådan fråga, oavsett anledning. Sedan sprids detta och slutligen är det en sanning.

Det andra scenariet är att den interna kunskapen om Lars Leijonborgs eventuella vetskap om dataintrånget och utnyttjande av informationen i valrörelsen är en annan än den som hittills framkommit. Personligen lutar jag åt det första scenariet. Men jag kan bara spekulera. Dock vill jag påminna om hans popularitet vid moderaternas rikskonferens i Örebro för bara en drygt månad sedan.

Kan bara hålla med övriga partiledare i Allians för Sverige om att det är sorgligt att Lars Leijonborg slutar just nu. De är väldigt samspelta, positiva och utstrålar verklig smittande glädje och trivsel i samarbetet.

Å andra sidan är jag väldigt imponerad av Cecilia Malmström, som dessutom har fördel hos mig eftersom hon är en statsvetarkollega. Jan Björklund är också duktig; men säkert bättre i en one-man-show på skolområdet än på samarbete på Alliansnivå. Karin Pilsäter är också en av mina favoritet. Men fördel Cecilia, anser jag.

Men beklagar att Lars Leijonborg avgår. Tack för denna tiden! För mig går du till historien som Leijonkungen, som vågade ta tag i svåra frågor och säga sådant som människor tänkte.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,