Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, april 05, 2007

Politiskt korrekt kissande konstnärlig kvinna

Norrlandsoperan kommer i maj att visa en ovanlig installation, eller vad man ska kalla det för. Aftonbladet skriver idag att: Den publik som väljer att gå in i Vita Kuben på Norrlandsoperan i maj kommer att få se den New York-baserade konstnären Itziar Okariz stå mitt på golvet och kissa. Stående.

Och när jag läser det väcks många frågor. Först den om detta är konst eller bara konstigt? Sen om det är värt 10 kkr och konstnärens flygbiljett t o r New York? Men vad är det konstiga med att kissa offenligt stående? Det gör massor av killar utanför mitt hus på väg till och från nattklubben om kvällarna. Jo, det faktum att Itziar Okariz är kvinna!

Dramaturgen Tina Eriksson-Fredriksson berättar att konstnären förbereder sig sorgfälligt: "Hon dricker en massa vatten. Sen gäller det för henne att hålla sig till det absolut rätta ögonblicket".

Det har varje gravid kvinna gått igenom i samband med ultraljudsundersökning. Så det betraktar jag varken som konstigt eller som konst. Men samtidigt undrar jag om hon verkligen kissar på riktigt. Hon kanske släpper ut allt vatten hon druckit från en behållare som hon gömt under kjolen? Och sedan skrattar hon hela vägen tillbaka till flygplatsen och banken? Det kan man kalla konst!

Slutligen kommer så den typiskt svenska frågan: Vad säger städarna om jippot? "Konstnären kommer själv att torka upp efter sig. Behöver hon hjälp rycker jag in. Städpersonalen behöver inte hjälpa till", svarar den förväntansfulla dramaturgen Tina Eriksson-Fredriksson vid Norrlandsoperan.

Tänk; det är ingen konst att vara politiskt korrekt… Men det moderata kommunalrådet Anders Ågren är politiskt inkorrekt när han säger att det inte är klokt att använda skattemedel till sånt här. Och att våga säga det: Det är en konst.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home