Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, april 04, 2007

SR undanhåller information om prekära relationer till Mona Sahlin

I dagens Studio Ett i P1 var ett inslag fokuserat på Alliansens första gemensamma resa sedan valet. En funktion av att Studio Ett reagerar på andra medias kritik (läs: borgerliga tidningars ledarsidor) om att Alliansens varit för osynlig, sedan dom vann valet i september.

För att analysera det opinionsbildande och publicistiska värdet av Alliansens gemensamma bussresa till bland annat Eskilstuna idag, bjuder Studio Ett in Lena Josefsson från Rådhusgruppen att medverka. Hon var väldigt kritisk till Alliansens bussresa och var enormt negativ till deras strategi, arbete och framträdande. Hennes kompakta negativa kritik mot Alliansen och dess "kortsiktiga taktik" i programmet är enkel att förklara.

Jag träffade Lena Josefsson ett antal gånger under senare delen av nittiotalet. Hon var bland annat pressekretare i regeringskansliet åt Bengt K. Å. Johansson och Margot Wallström. Hon har också varit (s)-märkt kommunalråd i Tyresö och sist men inte minst skrivit retorikboken ”Tala så alla lyssnar och förstår” med undertiteln ”En handbok i konsten att övertyga” tillsammans med Mona Sahlin.

Den bok som jag köpte av Mona Sahlin i samband med ett seminarium i Malmö 1997. En bok som Mona Sahlin har skrivit en dedikation till mig i och som fortfarande står i bokhyllan hos mig. Inget fel på innehållet i boken i sig, även om jag föredrar professor Knut Johannessons böcker i ämnet. Men författaren säger ju en del om hur jag ska tolka innehållet.

Jag anser att Sveriges Radio undanhållit vital information genom att inte tydligt presentera hennes politiska bakgrund och partipolitiska historia i samband med dagens analysdiskussion. En grundförutsättning för att kunna ta kritik på allvar och tolka densamma är att känna till budskapets avsändare och syfte. I detta fall har Public Service radion gravt misskött den uppgiften.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!