Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, april 20, 2007

UPPROP: Glöm aldrig Louise - Val 2010

Nu berättar journalisten Jessika Svensk i DN att Justitieombudsmannen beslutat att inte granska socialtjänsten i Vetlanda, trots att de fick int 50 anmälningar efter Janne Josefssons reportage om Louise i Uppdrag granskning.

Polisen har också fått ett flertal anmälningar mot politiker och tjänstemän. Dessa anmälningar har nu överlämnats till åklagare som kommer att ta ställning till ett eventuellt rättsligt efterspel.

Men jag ställer mig frågande till om polisen har tid att utreda de anmälningarna. De tycks ha fullt upp med att ge socialchefen i Vetlanda polisbeskydd.

Men det finns en annan möjlighet till ansvarsutkrävande: Medborgarna i Vetlanda kräver socialchefens avgång. Om socialnämnden inte ger honom sparken, är det läge för de enskilda socialnämndspolitiker att gå ut i media med sin uppfattning om hur de ställer sig till förslaget. Då vet väljarna vilka politiker som vågar kräva socialchefens huvud på ett fat alternativt tycker att han kan sitta kvar. Därefter fäller väljarna domen vid nästa val. Som "gammal" vice ordförande i socialnämnden skulle jag i alla fall veta vad jag skulle svara.

Jag har skrivit om vuxenvärldens svek mot Louise flera gånger tidigare; först om hur tydligt programmet visade hur effektiv förträngningsmekanismen hos ansvariga myndigheter är; sedan under rubriken Fan för föräldrar som ser sina barn som medel för att uppnå sina egna mål. Efter detta inlägg blev jag intervjuad av Aftonbladets journalist Johanna Melén och citerad i hennes artikel om hur den 10-åriga flickans öde väcker starka känslor. Och sedan tog jag upp hur socialförvaltningen i Bergsjön svikit Louise, genom att förmodligen se henne som ett ekonomiskt problem som man snabbt ville bli av med.

UPPROP: Glöm aldrig Louise - Val 2010. Kräv socialchefens avgång och ställ politikerna till svars! Det är ditt ansvar!

Skriv gärna i min gästbok...

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,