Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

måndag, maj 28, 2007

Kaliber, friskolor och visningshus

P 1-programmet Kaliber har gjort en stor genomgång av alla landets niondeklassares betyg. Deras slutsats är att elever på friskolor lättare får högre betyg än barn och ungdomar i kommunala skolor.

I programmet ges exempel från Ängelholm, där programmet hävdar att det finns en strängare kommunal skola och en generösare friskola. Tyvärr är alla ställda frågor i programmet ledande; oavsett om de riktas till elever eller kommununens tämligen nytillträdda skolchef Tony Mufic.

Kaliber har jämfört de tre senaste årens avgångsbetyg i svenska, engelska och matte i landets grundskolor med vad eleverna presterade på de nationella proven. De proven skall vägleda lärarna när de sätter betyg, även om de inte är avgörande. Det visar sig vara betydligt fler friskoleelever i den grupp som fått högst slutbetyg i förhållande till provresultaten.

Tyvärr är debatten väldigt enkelriktad och det tror jag beror på att man gärna vill se allting i svart eller vitt. Och då är den kommunala skolan en konkurrent till den fristående skolan. Båda skolorna är bäst; enligt politiska ideologier är det enklare att tolka vad som är den bästa pedagogiken för vissa barn i förhållande till andra barn.

Men jag har arbetat som lärare och haft ansvar för det nationella provet i ett antal klasser i skilda årskurser. Och jag måste säga att det var bland det värsta jag varit med om i min yrkeskarriär. Vi lärare samlades och gick igenom s k tveksamma svar. Men faktum är att allt blev godkänt om det med bästa vilja i världen på något godvilligt sätt överhuvudtaget kunde tolkas som ett rätt svar. Det handlade således inte alls om att ett engelskt eller svenskt ord skulle vara rättstavat, utan bara om jag kunde gissa mig till att eleven var på rätt väg! Eftersom elevens resultat samtidigt var ett resultat på din insats som lärare...

Snacka om att göra eleverna en björntjänst! Att arbeta som lärare på de premisserna passar inte mig. Är därför särskilt glad över att nyligen fått uppdraget som webbredaktör för visningshus.se och hoppas kunna tillföra dig som är intresserad av nyproduktionshus, boende och allt som hör till en del spännande inspiration. Kolla in våra spännande rundvisningar i 720 grader på Internet. Helt otroligt!

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , ,