Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

fredag, juni 15, 2007

Mannen med kärlekscykeln och andra som är ute och cyklar

Förre statssekreteraren Lars Danielsson verkar vara väldigt sur för att uppgifter från Katastrofkommissionens utredning har läckt ut till medierna. Nu hoppas jag ju att kommissionen följer en strikt arbetsordning, men det är väl knappast någon hemlighet att herr Danielsson varit ute och cyklat (på sin kärlekscykel) istället för att sköta sitt arbete. Givetvis renderar det spekulationer av allehanda slag.

Min utgångspunkt har hela tiden varit att han inte var på plats på sitt kontor den aktuella morgonen, något som en viss ordförande i konstitutionsutskottet berättat för en väninna till mig redan någon dag efter Tsunamin. Detta anser jag numera bekräftat genom de back-up-band som återfanns i Rosenbad strax efter valet och redovisades häromdagen.

Men ibland är sanningen illa hörd och i en debattartikel med rubriken "Kommissionens läckor del i svartmålningen" i Dagens Nyheter riktar före detta statsministern Göran Perssons närmaste man före detta statssekreteraren Lars Danielsson stark kritik mot Katastrofkommissionens sätt att läcka uppgifter.

Lars Danielsson anser att Katastrofkommissionen genom systematiska och selektiva läckor till utvalda journalister har haft som huvudsyfte att svartmåla honom som person. Arbetet har fokuserats på detta istället för att analys och ge förslag till förbättringar. Lars Danielsson anser att kommissionens arbete verkar ha varit präglat av vendettor mot enskilda. Hur är det med Lars Danielssons självuppfattning, självinsikt, självkänsla och självförtroende?

Idag har Moderaternas partistyrelse äntligen tagit beslut om en könsneutral äktenskapslagstiftning. Per Schlingmann förklarar:
Det innebär att två människor av samma kön har rätt att ingå äktenskap, både med samma juridiska och ekonomiska rättigheter. Men också att kunna kalla sig för gifta. Vi föreslår också att trossamfunden och prästerna behåller sin vigselrätt och själva har möjlighet att bestämma huruvida man vill eller inte vill viga samkönade par.
Ett mycket bra beslut, tycker jag. Men tyvärr var inte partistyrelsen enig. Enligt Per Schlingmann var det en person som reserverade sig. Jag vågar mig på en gissning att det var Hans Wallmark från Ängeholm. Vad säger du Hans?

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , ,