Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

onsdag, augusti 22, 2007

Spelmonopol, etik och moral

Enligt Ekot vill Folkpartiets styrelse avskaffa spelmonopolet och kommer därför att lägga fram det förslaget vid partiets landsmöte inom kort.

Regeringen lär ha tillsatt en utredning med syftet att behålla statens monopol inom spelbranschen. Det är ett direktiv som i mina ögon förefaller fullständigt obsolet. Genom tillkomsten av Internet och en global spelmarknad anser jag att vi måste anpassa oss till verkligheten.

Min utgångspunkt är att spelmonopolet beror på socialdemokraternas långa maktinnnehav. Det statligt ägda Svenska Spel och folkrörelsernas olika lotterier är de stora aktörerna. Och de gynnas givetvis av den gamla regeringens inställning. De aktörerna anses ta ett stort samhällsansvar genom att försöka gynna ett sunt spelande och motverka spelmissbruk. Det är således syftesetiken som används vid beskrivningen av empirin i spelbranschen.

Det är min förhoppning att detta analyseras noga inom moderaterna innan det slutliga beskedet formuleras offentligt. Det etiska perspektivet är A & O i detta fallet. Och då menar jag inte ett populärvetenskapligt synsätt på moral i förhållande till spel och dobbel utan ett vetenskapligt förhållningssätt till begreppen etik och moral.

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , ,