Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, september 27, 2007

May all the People around the World wear a Red Shirt on Friday September 28th

Aldrig tidigare har jag känt det så angeläget att göra något konkret som nu. Jag följer händelserna i Burma och imponeras av munkarnas mod och folkets uppföljning av protesterna mot militärjuntan och för demokrati.

Frustrerad av min egen overksamhet i frågan blir jag glad av av att se att inte alla lider av samma problematik som jag.

I en artikel på Dn.se i eftermiddags läser jag att: "Centerns Fredrik Federley och Folkpartiets Fredrik Malm har kallat till samling 08.30 inanför riksdagsentrén i Bankhallen för politiker och tjänstemän, alla ska vara rödklädda på överkroppen."
Det är viktigt att vi visar att vi följer vad som händer i Burma, juntan har ju en ambassad här som läser och rapporterar hem om det som händer i Sverige, säger Fredrik Federley.
Exakt. Jag tror och hoppas att det enda som kan förhindra ett blodbad i Burma är omvärldens ögon. Med dagens informationsteknik är det svårare att begå och komma undan med folkmord.

Regeringar och statsöverhuvud har i alla tider har försökt att kontrollera informationsflödet. Se bara på Gustav Wasa som lät förstatliga kyrkan och använda prästerna som enda informationskanal. Idag är det betydligt mer komplicerat att som diktator försöka styra informationen inom nationsgränserna, även om militärjuntan i Burma försöker stänga mobilnät och Internet.

May all the People around the World wear a Red Shirt on Friday September 28th, lyder uppropet som cirkulerar i cyberspace. Imorgon klockan 17.00 manifesteras stödet för Burmas demokratirörelse på Medborgarplatsen i Stockholm under parollen "Stoppa blodbadet i Rangoon". Alla kommer att bära röd tröja för Burmas munkar.

Jag håller mig nog till lila...men sympatiserar med munkarna och folket i Burma. De räknar nog med oss. Varför inte samlas på Stortorget i Ängelholm klockan 17.00 imorgon? Jag finns där. Kommer du?

för övrigt anser jag att buddistmunkars sånger bör höras och militärjuntans styre i Burma förgöras...

Etiketter: , , , ,