Christina Linnea Örtendahls Blogg

Statsvetare & omvärldsanalytiker granskar dagsaktuell politik med glimten i ögat

torsdag, september 13, 2007

Öresundskraft i Helsingborg ger Hamletkänsla

Igår berättade Helsingborgs Dagblad att Öresundskrafts vd Magnus Grill fått sparken med omedelbar verkan. Magnus, som varit vd i på företaget i tolv år och bara har tre år kvar till pensionen fick på tisdagskvällen helt utan förvarning och förklaring besked om omedelbart avsked.

Dagen efter skrev han ett brev till sina medarbetare i ett försök att förklara varför han försvunnit så hastigt. En orsak som gör att jag tycker det är ett märkligt förfaringssätt är att ett extra styrelsemöte var insatt på fredagen och att beslutet om avsked togs interimistiskt.

När jag läser vidare i artikeln får jag ännu större anledning att fundera på hur ärendet har skötts (eller borde man säga misskötts?):
Varför var det så bråttom med avsked?

— Vi var öppna för möjligheter att ta till vara på Magnus Grills erfarenheter och gedigna kunskap, men det mejl han skrev och skickade ut till sina medarbetare skyndade på processen med uppsägning, säger Dick Olsson (c), ordförande i Öresundskraft.
Men nyss sa ju vd att han skrev brevet till sina medarbetare efter att han fått avsked. Det hänger inte ihop, tycker jag och följdfrågan från journalisten låter inte vänta på sig:
Men mejlet till de anställda skickades ju ut på onsdagen och han fick sparken redan på tisdagen?

— Det ändrar inte det ömsesidiga misstroende som finns mellan styrelse och vd när det gäller att driva Öresundskraft framåt. Och när styrelsen och vd inte kommer överens då har styrelsen beslutsrätt, säger Dick Olsson.
Ja, det har ju ordföranden helt rätt i. Men jag har träffat båda herrarna några gånger och en av dem känner jag alldeles för väl. Och jag får en obehaglig Hamlet-känsla här: There is something rotten in the state of Denmark, you know. I dagarna går mitt avtal med Öresundskraft ut och jag kommer nog inte att förlänga det...

...för övrigt anser jag att det bör sättas upp bommar på Järnvägsgatan samt att Nybrovägen och Havsbaden bör öppnas för genomfartstrafik!

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

  • At fredag, 14 september, 2007, Blogger oskar said…

    Låter som ett klassiskt exempel på hobbypolitiker (i detta fall i form av en arbetslös it-konsult) och en proffsig vd.

    Har dessutom hört att Dick & Yvonne varit mer intresserade av att förlägga styrelsemöten till Spanien o. dyl. exotiska platser än att fokusera på företagets väl och ve.

    Någon borde kolla var styrelsen (både den gamla och den nya) haft sina möten och se om det finns någon trend.

     

Skicka en kommentar

<< Home